fbpx
Now Reading
Satria Neo X : Jelmaan Satria Neo Versi Crossover Kompak 2 Pintu

Satria Neo X : Jelmaan Satria Neo Versi Crossover Kompak 2 Pintu

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Sila subscribe telegram kami disini untuk mendapatkan berita terkini mengenai Covid-19 atau berita-berita menarik dalam negara. Atau copy & paste link kami : https://t.me/buzzkini ke browser anda


Jenama kereta proton terutamanya model Satria Neobaru-baru ini menjadi topik hangat netizen dan peminat kereta tempatan. Semuanya gara-gara kereta jenama tempatan tersebut dilihat muncul dalam banyak babak filem Netflix iaitu Extraction lakonan Chris Hemsworth.

Nampaknya perkara ini turut mendapat perhatian pereka Saharudin Busri yang sebelum ini pernah menjadi perhatian peminat dan portal kereta di Malaysia dengan Rekaan Suprima-R.

Proton Neo dalam Filem Extraction

Dengan menggunakan asas reka bentuk digital Satria Neo facelift yang pernah dihasilkannya terdahulu, Saharuddin atau lebih dikenali dengan panggilan Wak kemudian mengubah suai rekan bentuk tersebut dan menghasilkan satu rekaan baru yang dipanggil Satria Neo-X.

Yang menariknya bagi versi ini dia membayangkan Satria Neo sebagai model crossover memandangkan proton kebelakangan ini banyak memberikan fokus kepada model SUV seperti Proton X70, X70 Ckd dan X50.

Hasilnya memang mengagumkan, dari kereta dua pintu yang sporty Wak mengubah Neo menjadi sebuah jentera gaya lasak.

Dengan berbekalkan kerangka neo yang asal, dia mengubahsuai model ini agar agar model Satria Neo-X ini kelihatan lebih besar dan tinggi namun dalam masa sama masih mengekalkan rekabentuk bahagian yang lainnya.

Foto Via PaulTan

Dia mengubah bentuk rekaan lampu depan diikuti bampar yang diberikan nafas baru siap dengan diffuser bagi bagi kelihatan lebih moden. Bentuk Gril juga minimal dengan satu jalur krom saja. Selebihnya seperti tempat no plat dan bukaan “mulut” dibiarkan besar dalam kemasan hitam.

Bahagian tepi pula diletakkan elemen body cladding; hampir sama dengan rekaan lazim model-model crossover masa kini

Namun rekaan bampar membuatkan proton Satria Neo X ini nampak lebih rendah dan lebar . Aum ! Selain itu ketebalan yang memang ketara, sudut tepi yang menempatkan bukaan udara serta diffuser belakang dengan ekzos berkembar, terasa macam amik aura Satria Gti dahulu kan?

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.