fbpx
Now Reading
Ini Adalah 9 Snek Kedai Serbaguna Di Jepun Yang “Muslim-Friendly”

Ini Adalah 9 Snek Kedai Serbaguna Di Jepun Yang “Muslim-Friendly”

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Jepun merupakan sebuah negara yang terkenal dengan kedai serbanek? Ya! Kedai serbaneka di Jepun dikenali untuk dibuka sepanjang hari, dan mempunyai segala-galanya dari makanan ke ubatan dan juga produk kecantikan.

Tetapi pelancong Islam harus berhati-hati ketika membeli makanan walaupun hanya beli di kedai serbaguna 7-11 yang mungkin kita sudah kenal di Malaysia. Ini kerana produk pengeluaran Jepun mungkin ada sesetengah yang tidak sesuai untuk pengguna Islam.

Oleh itu, organisasi yang berpusat di Jepun seperti Halal Jepun dan Halal Di Jepun telah melakukan penyelidikan dan menyusun senarai produk mesra-Islam!

Berikut adalah 9 snek teratas yang boleh didapati dengan mudah di jalanan Tokyo atau Osaka. Baca hingga akhir untuk mengetahui apakah bahan-bahan halal dan biasa untuk dicari ketika anda membeli makanan ringan di Jepun, dan bagaimana untuk mengelakkan daripada memakan produk makanan yang tidak halal.

1. Yamazaki Double Soft Bread

Bagi mereka yang hanya ingin sesuatu yang mudah untuk sarapan pagi, roti adalah antara makanan yang sesuai dan senang didapati. Namun, sesetengah syarikat menggunakan lemak haiwan untuk membuat roti, yang bermakna kita perlu berhati-hati. Beberapa produk oleh jenama Yamazaki seperti roti Double Double dibuat tanpa lemak haiwan!

2. Sangari Maroyaka Cafe Latte

Apa lagi yang sedap diminum dengan sepotong roti di pagi hari daripada secawan kopi? Sangaria’s Maroyaka Cafe Latte tidak mempunyai apa-apa minuman keras di dalamnya, menjadikannya sempurna untuk dimakan bersama roti anda!

3. Meiji Bulgaria Yogurt LB81

Yogurt adalah sejenis makanan ringan yang popular, tetapi sukar untuk mencari produk yang tidak menggunakan gelatin haiwan sebagai bahan-bahannya. Meiji dari Bulgaria Yogurt LB81 adalah produk yang tidak menggunakan gelatin! Walaupun sesetengah perisa lain di garisan Bulgaria menggunakan gelatin, tetapi tidak untuk produk perisa ini.

4. Lawson’s Jukusei Yaki Taraku Onigiri (Grilled Pollack Roe riceball)

Riceballs adalah makanan ringan yang anda perlu dapatkan semasa berada di Jepun. Ia kecil dan mudah untuk dimakan serta lazat dan mampu membuat anda kenyang dalam masa yang lama. Namun begitu, kebanyakannya menggunakan mirin, semburan alkohol, atau pengemulsi semasa proses pengeluaran. Pollack panggang Lawson roe onigiri adalah salah satu item yang tidak menggunakan mana-mana bahan tersebut.

5. 7-11 Vegetable Sticks with Mayonnaise

Sekiranya anda tiba-tiba lapar, anda boleh pergi ke 7-11 dan ambil satu daripada sayur-sayuran mereka dengan mayonis untuk mendapatkan tenaga! Batang sayur yang crunchy ini mudah untuk dikunyah semasa anda berjalan-jalan di bandar.

6. Takeda Seika Tamago Boro

Sesetengah daripada anda mungkin mengenali biskut telur kecil ini dari zaman kanak-kanak anda sendiri. Walaupun tamago boro secara teknikal adalah makanan ringan yang dimaksudkan untuk anak-anak muda, ada sesuatu yang memuaskan tentang biskut ringan dan berbulu yang meleleh pada lidah anda ini.

Terdapat banyak jenama yang menghasilkannya, tetapi hanya Takeda Seika dan Q.P. (atau Kewpie) yang menggunakan lemak sayur-sayuran dalam produk mereka. Walaupun tamago boro biasanya snek mesra vegetarian, jika anda jumpa jenama lain, pastikan anda menyemak dahulu senarai ramuan yang digunakan.

7. Kobe Bussan Kasugai Green Peas

Jika anda ingin sesuatu yang lebih berempah dan tinggi rasanya, and boleh cuba Kasugai Green Peas! Makanan ringan berperisa ini mudah untuk disimpan di dalam beg anda semasa anda berjalan untuk mengisi perut anda ketika lapar!

8. Lawson’s Select Chocolate Digestive Biscuit and Chocolate Chip Cookie

Lawson adalah salah satu rantaian kedai serbaneka terbesar di Jepun. Biskut dan snek mereka mempunyai bahan yang tidak mengandungi lemak haiwan atau ramuan yang tidak selamat! Kedua-dua biskut dan coklat mereka tidak mempunyai lemak haiwan di dalamnya.

9. 7-11 Waffle Cone Milk Vanilla Ice Cream

Selepas seharian berjalan, kenapa tidak ke 7-11 dan nikmati hidangan pencuci mulut yang mereka tawarkan? Rasa vanila susu mungkin kelihatan tidak memberangsangkan, tetapi ia sebenarnya mendapat pujaan yang baik dari ramai orang. Yang paling penting, ia tidak ada minuman keras atau pengemulsi berasaskan haiwan di dalamnya.

Sumber: Have Halal Will Travel

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.