fbpx
Now Reading
Cantik! Pulau Jerejak Yang Dulu Suram & Menakutkan Kini Jadi Tempat Tumpuan Pelancong

Cantik! Pulau Jerejak Yang Dulu Suram & Menakutkan Kini Jadi Tempat Tumpuan Pelancong

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Tanya sahaja pada orang zaman dahulu, pasti ramai akan menyatakan betapa seramnya Pulau Jerejak. Malah ianya turut jarang dikunjungi. Pulau yang terletak berdekatan Bayan Baru ini dahulunya pernah menjadi tempat pengasingan pesakit kusta serta pesakit TB.

Selain dari itu pulau ini turut dijadikan Penjara keselamatan tertinggi untuk banduan yang di buang negeri sebelum ianya ditutup pada Ogos 1993. disebabkan itu ia pernah digelar Alcatraz Malaysia .

Namun kini semua kisah itu hanya menjadi sejarah, pulau yang seram dan ditakuti masyarakat setempat itu kini telah ditransformasi dan dinaik taraf dengan begitu cantik sekali sehingga ianya kini menjadi destinasi tarikan pelancong yang datang ke Pulau Pinang.

Jika anda seorang kaki foto, kami cadangkan anda untuk datang kesini, kerana  Lanskap dan cat berwarna-warni yang memang cun. Selain dari itu suasana malam di tempat ini turut dihiasi dengan lampu berwarna warna, memang sesuai untuk kaki selfie!  Post  kat instagram mesti cantik punya lah! Hehe

Sedikit Info, Untuk ke Pulau Jerejak anda hanya perlu ke Jeti Pulau Pinang dan pilih destinasi Pulau Jerejak.  Dengan hanya Rm 25 untuk dewasa dan RM 16 untuk kanak-kanak (sehala) anda akan dibawa menaiki feri kesana.

Wahh mesti seronok kan?

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.