fbpx
Now Reading
[Video] Lion King Adalah Karya Ciplak Dari Animasi Jepun ? Anda Sendiri Buat Penilaian.

[Video] Lion King Adalah Karya Ciplak Dari Animasi Jepun ? Anda Sendiri Buat Penilaian.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Rasanya rata-rata peminat Disney malahan ibu-bapa yang mempunyai anak pasti tidak melepaskan peluang untuk menonton filem tersebut yang telah ditayangkan di pawagam sejak pertengahan Julai 2019 yang lalu.

Filem tersebut yang diberi nafas baru dengan menggunakan photorealistik computer-generated animation sama seperti filem The Jungle Book sebenarnya adalah satu dari filem yang ditunggu-tunggu oleh peminat Disney di seluruh dunia termasuklah Malaysia.

Kecanggihan teknologinya sangat mengagumkan walaupun filem ini boleh dikatakan straight remake dari versi yang asal pada tahun 1994, karya asli yang ditulis oleh  Jeff Nathanson.

Cerita Asli ? Sekejap! Sekejap!

Sebelum kita pergi jauh, pernahkah anda dengar nama cerita Kimba The  White Lion? Rata-rata ramai tak pernah dengar kan. Cerita Kimba The White Lion karya Osamu Tezuka adalah Siri Animasi dari Jepun yang terlebih dahulu dikeluarkan iaitu pada tahun 1965.

29 tahun awal dari filem animasi The Lion King yang dikeluarkan pada tahun 1994. Sebelum itu komik bagi Kimba the White Lion telah dibukukan dan dijual di serata Jepun pada tahun 1950. Lagi awal bukan ?

Kebetulan?

Mungkin kebetulan je kot! Nama macam lebih kurang .. satu Simba satu Kimba ! Okay! Boleh diterima kerana Simba dalam satu bahasa di Afrika iaitu bahasa Swahili bermaksud Singa. Ayat femes ‘Hakunama-Tata’ juga adalah ayat yang dipinjam dari bahasa Swahili yang bermaksud No Worries atau dalam bahasa melayu nya, ‘Tak Menjadi Masalah!’

Tu jeee.. ? Tak ada persamaan lain ?

Ada! Watak scar, antogonist dalam filem the Lion King, mempunyai parut di kiri matanya. Percaya atau tidak , watak antagonist dalam Filem Kimba The White Lion bernama Claw, juga mempunyai parut di belah kiri matanya. Ermm.. nama pun macam nak sama dah..

Ok kita sambung! Orang jahat pasti ada pembantu bukan ? Pembantu Scar adalah 3 ekor Hyena, manakala pembantu Claw adalah 2 Ekor Hyena . EH! Hyena juga?? Yang membezakan hanya kuantiti nya sahaja.

Selain dari itu banyak persamaan scene dalam The Lion King yang dilihat seakan hampir sama dengan Kimba The White Lion seperti scene-scene  ini :

Nak lagi ?

Kalau betul kenapa dorang tak saman ?

Korang rasa ikan bilis boleh lawan jerung ? hehe

Associated Press

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.