fbpx
Now Reading
Makanan Harian Orang Malaysia Seperti Nasi Goreng Dan Roti Bakar Mengandungi Bahan Penyebab Kanser Hati-hati!

Makanan Harian Orang Malaysia Seperti Nasi Goreng Dan Roti Bakar Mengandungi Bahan Penyebab Kanser Hati-hati!

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Tahukah anda bahan kimia sebenarnya boleh terbentuk secara semulajadi. Antaranya seperti Acrylamide yang terbentuk dalam beberapa jenis makanan berkanji semasa makanan tersebut di masak.

Namun apakah Acrylamide?

Acrylamide adalah bahan kimia yang terhasil dari makanan berkanji yang di masak pada suhu yang panas dan pada satu tempoh yang lama.

Adakah ianya merbahaya?

Ya. kerana menurut International Agency for Research on Cancer , Acrylamide diklasifikasikan sebagai ‘bahan berpotensi penyebab kanser

Namun yang paling menakutkan adalah ‘makanan berbahaya’ ini kerap dan biasa di makan di Malaysia antara seperti nasi goreng, kerepek pisang, kentang goreng, roti bakar, mee goreng, dan juga kentang bakar.

Satu cara untuk mengelakkan penghasilan Acrylamide adalah dengan memasak makanan berkanji sehingga warnanya bertukar ke emas kekuningan. Pastikan anda mengikut cara penyediaan makanan daripada pengilang juga, yang kebiasannya tidak menggunakan suhu yang terlalu tinggi.

Bagi makanan seperti kentang, rendam ia ke dalam air selama 15-30 minit . Elakkan dari menyimpan kentang di dalam peti sejuk bagi mengurangkan kandungan Arcylamide dalam makanan.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.