fbpx
Now Reading
Jangan Muat Naik Gambar Kertas Undi Jika Tidak Mahu Dikenakan Tindakan Undang-Undang

Jangan Muat Naik Gambar Kertas Undi Jika Tidak Mahu Dikenakan Tindakan Undang-Undang

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Rakyat Malaysia yang menyertai PRU14 telah diberi amaran untuk tidak berkongsi foto kertas undi serta dokumen lain yang berkaitan dengan pilihan raya di mana-mana laman media sosial.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), sekatan itu telah dilaksanakan bagi melindungi ketelusan dan kerahsiaan proses pengundian

“Pihak SPR ingin menasihati semua pengundi, terutama mereka yang layak untuk mengundi melalui pos, sama ada dalam negeri atau luar negara serta menerima dokumen mengenai PRU14 sebelum hari pengundian supaya tidak mengambil gambar kertas undi, bentuk atau sampul surat dan menyebarkannya di media sosial atau mana-mana medium komunikasi,” kata Pengerusi SPR sendiri, Tan Sri Mohd Hashim Abdullah.

Berkongsi dokumen tersebut di media sosial boleh dihukum oleh undang-undang, seperti yang diperuntukkan di bawah Seksyen 3 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5).

Hashim menerangkan bahawa di bawah Seksyen 3 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5), pesalah boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau denda tidak lebih daripada RM5,000, atau kedua-duanya.

Individu tersebut mungkin tidak akan didaftarkan sebagai pengundi dan dihalang untuk mengundi dalam mana-mana pilihan raya dalam tempoh lima tahun akan datang bermula tarikh sabit kesalahan dikeluarkan.

Sekiranya individu tersebut telah dipilih dalam mana-mana pilihan raya, kerusinya akan dikosongkan.

 

Hati-hati ya, bukan semua benda kita boleh kongsi di media sosial. Fikir dahulu sebelum melakukan sesuatu.

Sumber : Seismik

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.