fbpx
Now Reading
Sabah Dalam Pemerhatian Tsunami

Sabah Dalam Pemerhatian Tsunami

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Susulan puluhan gegaran di selatan Filipina dan kepulauan Indonesia sejak dua minggu lalu, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) meletakkan Sabah dalam pemerhatian tsunami.

Jabatan itu sentiasa berjaga-jaga terutama untuk aktiviti gempa bumi di Mindanao dan Sulawesi, dengan memantau keadaan Laut Celebes dan Sulu bagi kemungkinan tsunami yang boleh menyerang pantai Sabah dengan sedikit atau tiada amaran.

Seorang pegawai MetMalaysia memberitahu The Star bahawa dalam tempoh dua minggu lalu, sekurang-kurangnya 24 gempa bumi di Sulawesi dan Kepulauan Sunda Kecil dan pulau Mindanao di Filipina, dengan magnitud antara 4.4 dan 6.0 pada skala Richter.

“Kita bimbang gempa bumi boleh berlaku di tengah-tengah laut, mengakibatkan tsunami yang boleh menembusi bandar-bandar pantai utara atau timur Sabah,” kata pegawai itu.

Pada pukul 1.30 pagi Khamis, gempa bumi 1.2 magnitud melanda Sabah.

Gempa itu dikesan pada kedalaman 9 kilometer (km), dengan pusat gempa 13km timur laut Ranau.

Pegawai itu berkata, MetMalaysia bekerjasama rapat dengan agensi Filipina dan Indonesia untuk memantau pergerakan seismik di rantau ini sepanjang masa.

“Jika kita mengesyaki sebarang aktiviti tsunami, kita akan mengeluarkan amaran awam segera untuk memberi amaran kepada penduduk tentang kemungkinan bahaya dan mengaktifkan protokol kecemasan lain,” kata pegawai itu.

Selain berhubung dengan jabatan meteorologi Indonesia dan Filipina, MetMalaysia juga akan memantau alat tolok pasang surut di sekitar pantai Sabah.

Walaupun Sabah tidak berada di dalam Lingkaran Api, lingkungan aktiviti seismik di sekitar lembangan Lautan Pasifik begitu hampir kepada tepi garisan berkenaan dan mudah terdedah kepada daya mampatan daripada interaksi tiga tektonik utama plat.

Sabah sebenarnya terletak di Plat Eurasia tenggara yang bersempadan dengan Plat Filipina dan Plat Pasifik.

Plat Filipina dan Plat Pasifik bergerak ke arah barat, bertembung dengan Plat Eurasia, pada kelajuan 10 sentimeter (sm) setahun.

Bahagian selatan Plat Australia juga ke utara pada 7sm setahun. Ia adalah plat yang paling aktif dan tidak stabil.

Walaupun Sabah terletak sejauh 1,000km dari pelanggaran plat ini, ia masih boleh merasakan daya mampatan.

Pada Jun 2015, Ranau dilanda gempa bumi berukuran 6.0 magnitud.

Sumber : Mstar

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.