fbpx
Now Reading
Ada Banyak Syiling Bersepah Di Rumah? Tukarkan Ia Kepada Wang Kertas Disini

Ada Banyak Syiling Bersepah Di Rumah? Tukarkan Ia Kepada Wang Kertas Disini

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Dapatkan isu trending, tips, berita semasa dan berita hiburan terhangat dan terpantas menerusi telegram disini !

Kami yakin ramai dikalangan anda malah kami sendiri banyak menyimpan wang syiling di rumah.

Baik tersimpan rapi di dalam tabung, ada juga yang membiarkan syiling mereka berselerak di merata-rata tempat sebagai contoh di sofa, di meja-meja, dan banyak lagi lokasi.

Namun tahukah anda jumlah duit syiling ini sebenarnya mencecah RM3.5 bilion, tetapi sebahagian besarnya hanya terbiar.

Malah, Bank Negara Malaysia menganggarkan setiap 30% syiling yang dikeluarkan setiap tahun akhirnya disimpan terbiar di rumah dan tidak digunakan. Lebih mengejutkan menerusi data BNM pada tahun 2020, bank pusat itu  hanya berjaya mengumpul 9.1% daripada keseluruhan syiling yang dikeluarkan mereka.

Duit syiling terbiar punca masalah

BNM juga berkata dalam menguruskan operasi mata wang, ianya tidak sama seperti wang kertas. Contohnya, ia tidak dapat mengedarkan semula syiling yang digunakan pada skala yang sama kerana orang ramai kurang berminat untuk mendepositkan lebihan syiling mereka kepada bank. Apatah lagi, duit syiling yang bernilai seratus ringgit terlalu berat untuk dibawa. Difahamkan, BNM membiarkan hal itu tidak berubah supaya membolehkan orang ramai dapat menyimpan lebih banyak syiling di rumah dan dapat menggunakannya apabila membuat pembayaran di kedai atau gerai kecilan.

Apabila syiling tidak beredar melalui ekonomi dengan mudah, ia boleh menyebabkan kekurangan duit syiling dan membebankan orang lain. Terutamanya, mereka yang tidak menggunakan kaedah pembayaran cashless dan premis perniagaan  yang tidak dapat memberikan baki kecil kepada pelanggannya.

Walaupun Malaysia mempunyai pergantungan yang tinggi terhadap mata wang fizikal, namun pandemik Covid-19 telah menyebabkan peningkatan transaksi dalam talian dan pembayaran tanpa tunai. Ini sebenarnya memberi peluang kepada kami untuk menggunakan semula “duit syiling terbiar” seperti yang dibuktikan oleh ciri GET Vista (M) Sdn Bhds MyPay Coin Conversion.

Hasilkan duit daripada duit yang ada

Aplikasi mudah alih MyPay hasil ciptaan syarikat tempatan ini telah dibangunkan dan dikendalikan oleh DAPAT Vista. Ia membolehkan rakyat mengakses transaksi daftar masuk dan pembayaran yang selamat, mudah dan pantas dengan agensi kerajaan, antara ciri lain seperti memohon pembiayaan dan pemeriksaan kesihatan kewangan dalam talian.

 Ciri yang direka dalam aplikasi MyPay itu bertujuan untuk menangani cabaran yang dihadapi setiap hari oleh ramai rakyat Malaysia apabila mereka cuba membuat kemasukan amaun dalam bentuk syiling ke dalam akaun bank.

Menurut Amanda Sabri yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif DAPAT Vista, dengan memudahkan duit syiling terbiar kembali ke dalam pasaran ekonomi, mereka boleh diganti dengan pembayaran digital. Ia juga dapat menyokong usaha Bank Negara Malaysia ke arah memupuk masyarakat tanpa tunai dan memacu peningkatan urus niaga di MyPay.

Apakah fungsinya?

Diaktifkan oleh ciri dalam MyPay, apa yang perlu anda lakukan untuk menukar syiling ke dalam akaun bank anda adalah dengan melawat kaunter pilot penukaran syiling MyPay di Pintu Masuk Utama, Aras G pusat beli-belah Subang Parade di SS15, Subang Jaya, Selangor. Kaunter tersebut akan beroperasi dari April hingga September 2021 dengan kerjasama Hektar Property Services Sdn Bhd, sebuah syarikat yang menguruskan pusat membeli-belah ini sebagai tanda sokongannya terhadap inisiatif komuniti yang bermanfaat.

Foto: FB

Jadi, sila kumpul dan bawa syiling anda di gerai dan ikut arahan pada aplikasi MyPay untuk mendapatkannya dikreditkan ke dalam akaun bank anda. Ia benar-benar mudah kan!

Foto: FB
Foto: FB

Akhirnya, ciri ini amat sesuai digunakan bagi orang yang memegang syiling terutama peruncit yang memerlukan syiling untuk baki yang kecil.

Dikhabarkan, DAPAT Vista, rakan kerjasamanya kumpulan Hektar dan rakan-rakan lain berhasrat untuk melancarkan lebih banyak kaunter penukaran syiling MyPay di seluruh negara supaya membolehkan wang anda “berfungsi” lagi.

Jangan lupa untuk muat turun aplikasi MyPay di Google Playstore atau Apple Appstore untuk meneroka ciri penukaran duit syiling Mypay bersama fungsi aplikasi lain.sila lawati www.dapat.com untuk mendaftar sebagai rakan kongsi, atau www.mypay.com.my untuk maklumat lanjut mengenai ciri penukaran duit syiling Mypay.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.