fbpx

[Terkini] Datuk Seri Ismail Sabri Sah Dilantik PM Ke-9

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini berkenan melantik Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakon sebagai Perdana Menteri yang baharu.

Perkara tersebut diumumkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin dalam kenyataan Istana Negara sebentar tadi.

Menurut kenyataan sama, Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob mendapat jumlah majoriti yang mencukupi untuk membentuk Kerajaan selepas menerima sokongan dari 114 Ahli Dewan Rakyat .

“Dari surat-surat akuan tersebut seramai 114 Ahli Dewan Rakyat telah mencalonkan Yang Berhormat Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob (Ahli Parlimen Bera), jumlah majoriti yang mencukupi untuk membentuk Kerajaan. Susulan itu, Seri Paduka Baginda telah berkenan menerima menghadap 114 Ahli Dewan Rakyat semalam, 19 Ogos 2021, untuk mengesahkan kepercayaan mereka ke atas ahli Dewan Rakyat yang telah dicalonkan untuk dilantik sebagai Perdana Menteri.

“Sehubungan dengan itu dan selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan, Seri Paduka Baginda telah berkenan melantik Yang Berhormat Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob (Ahli Parlimen Bera) sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-9” menurut kenyataan itu lagi.

Majlis angkat sumpah Perdana Menteri baharu pada 2.30 petang esok, di Istana Negara

Angkat sumpah pada jam 2.30, Sabtu

Menurut kenyataan sama, majlis angkat sumpah Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri baharu akan berlangsung pada jam 2.30 esok, di Istana Negara

“Poses seterusnya ialah lstiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Mengangkat serta Menandatangani Sumpah Jawatan sebagai Perdana Menteri yang dijadualkan pada 21 Ogos 2021 (Sabtu), jam 2.30 petang, di lstana Negara” kata kenyatan tersebut.

Baca kenyatan penuh Istana Negara di bawah :

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.