fbpx
Now Reading
Kerja 4 Hari Seminggu Belum Dapat Diterima Pakai Di Malaysia, Kata Pengerusi SME Association

Kerja 4 Hari Seminggu Belum Dapat Diterima Pakai Di Malaysia, Kata Pengerusi SME Association

Sebagai sebuah negara membangun, tahap automasi masih belum mencapai tahap negara yang telah melaksanakan sistem empat hari seminggu bekerja.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Sebagai sebuah negara membangun yang berdepan masalah produktiviti dan kekurangan tenaga buruh, Malaysia tidak akan dapat mengamalkan sistem kerja empat hari seminggu, menurut seorang pemain industri.

Menurut laporan The Star, Presiden Persatuan PKS Malaysia (SME Association of Malaysia) Ding Hong Sing berkata, oleh kerana perniagaan masih perlu membayar perbelanjaan tetap mereka, kekurangan waktu bekerja di Malaysia akan membawa kepada pengeluaran yang lebih rendah dan penetapan harga pasaran yang lebih tinggi.

Foto sekadar hiasan

“Sebagai contoh, jika anda membuat 100,000 produk dalam satu minggu, apabila anda memendekkan hari bekerja, ia akan menjadi 80,000.

“Tetapi kita masih perlu membayar gaji dan sewa jadi kita perlu menaikkan harga untuk menampung kos dan ini akan menjejaskan ekonomi keseluruhan,” katanya.

Kehilangan sejuta pekerja asing akibat PKP

Menurut Ding, berikutan penghijrahan lebih sejuta pekerja asing akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dulu, Malaysia kini mengalami kekurangan tenaga buruh.

Beliau menambah, sebagai sebuah negara membangun, tahap automasi yang diguna pakai masih belum mencapai tahap negara maju yang telah melaksanakan sistem empat hari seminggu bekerja.

“Negara-negara yang telah melaksanakan sistem ini sudah maju dan pengeluaran mereka adalah automatik. Sebagai sebuah negara maju, mereka akan menyumber keluar kepada negara Asean untuk membeli produk yang tidak automatik.

Presiden Persatuan PKS Malaysia, Ding Hong Sing

“Cadangan itu bagus tetapi Malaysia tidak boleh bertahan jika kita melaksanakannya,” ujarnya lagi.

Bergantung kepada jenis industri

Dalam pada itu, Timbalan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Effendy Abdul Ghani pula berkata, pelaksanaan kerja empat hari seminggu pula bergantung kepada jenis industri dan kaitannya.

Foto sekadar hiasan

Tambahan pula, pengurangan waktu bekerja daripada 48 kepada 45 jam seminggu akan berkuat kuasa pada 1 September ini hasil daripada pengubahsuaian Akta Kerja 1955.

“Perlu ada perbincangan antara majikan, pekerja dan kerajaan mengenai pelaksanaan empat hari seminggu bekerja.

“Pada masa ini, waktu bekerja bergantung kepada jenis industri. Sebagai contoh, pihak pengilangan yang menjalankan kilang akan mempunyai syif, jadi waktu bekerja dan hari cuti pun berbeza,” ujarnya.

Jangan bandingkan Malaysia dengan negara Eropah

Tambahnya, minggu bekerja empat hari itu boleh dilaksanakan tetapi Malaysia terlebih dahulu perlu membuat kajian kebolehlaksanaan dengan negara Asean lain dan bukannya membandingkan dirinya dengan negara Eropah yang mempunyai waktu kerja berbeza.

Sementara itu, Setiausaha Rangkaian Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK), Sivaranjani Manickam berkata, isu itu bukan mengenai kerja lima hari seminggu. Sebaliknya, ia adalah tempoh bekerja yang panjang yang menjejaskan pekerja di negara ini.

Beliau berkata syarikat itu hanya menyokong seminggu bekerja 35 jam atau seminggu bekerja lima hari.

“Di Johor, isunya agak berbeza kerana kerajaan negeri cuti pada hari Jumaat dan Sabtu, manakala sektor swasta cuti pada hujung minggu.

Setiausaha Rangkaian Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK), Sivaranjani Manickam

“Jadi, mereka hanya mempunyai satu hari cuti biasa (Sabtu) jika ahli keluarga mereka berada dalam sektor kerajaan dan swasta,” katanya.

Negara perlu tingkatkan produktiviti dan daya saing dahulu

Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) Bersekutu, Tan Sri Low Kian Chuan tidak bersetuju dengan sistem kerja empat hari seminggu kerana negara perlu meningkatkan produktiviti dan daya saing terlebih dahulu.

Foto sekadar hiasan

“Kami akan mengurangkan waktu bekerja kami daripada 48 kepada 45 jam seminggu pada bulan September nanti. Kami kekurangan dua hari bekerja jadi kami tidak boleh mengurangkan lagi buat masa sekarang.

Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) Bersekutu Tan Sri Low Kian Chuan

“Selain itu, Malaysia berada di kedudukan kedua dengan cuti umum paling banyak di dunia iaitu kira-kira 20 hari dan sentiasa ada cuti tambahan seperti memenangi perlawanan bola sepak,” katanya lagi.

Pada 2022, beliau berkata kedudukan daya saing Malaysia turun daripada 25 kepada 32.

Terdahulu, ADUN Johor, Nor Rashidah Ismail mencadangkan kerajaan negeri menerima pakai kerja empat hari seminggu dari Isnin hingga Khamis dengan hari rehat dari Jumaat hingga Ahad bagi negeri itu.

Beliau mencadangkan bekerja sepenuh masa dari Isnin hingga Khamis dengan tambahan 1 jam waktu bekerja.

Baca artikel berkaitan:

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.