fbpx
Now Reading
Hilang 18.5kg Dalam Masa Enam Minggu Tanpa Berlapar

Hilang 18.5kg Dalam Masa Enam Minggu Tanpa Berlapar

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera, di sini saya ingin kongsi macam mana saya boleh turunkan berat sebanyak 18.5 KG (97.1kg kepaada 78.6kg) dalam masa 6 minggu tanpa perlu berlapar.

Pemakanan

1. Lauk Ikan Dan Ayam

Ayam saya makan bahagian dada kerana ia tinggi protien dan rendah kalori. Saya elak makan kulit ayam dan organ dalam ayam. Ikan saya amalkan kerana tinggi protien. Saya elak makan daging kerana ia lambat hadam dan melambatkan proses penurunan berat badan. Saya akan makan pagi dan tengah hari dengan kuantiti yang sesuai.

2. Nasi

Nasi saya makan dengan kuantiti segengam nasi. Nasi mempunyai kanji. Ia melambatkan proses penurunan berat badan. Nasi boleh dimakan ketika diet tapi jaga kuantiti.

3. Kuew Tiaw, Mee, Bihun

Untuk proses penurunan adalah lebih baik makan bihun. Mee dan kuew tiaw kurang sesuai.

4. Sayuran

Wajib ada. Makan sayuran yang sesuai untuk diet. Biasa malam saya akan makan sup sayur dan ayam rebus. Makan selewat-lewat 4 jam sebelum tidur.

5. Cara Masakan

Rebus, sup atau bakar. Kurangkan masakan bersantan seperti gulai, kari dan goreng. Seminggu hanya 2 atau 3 kali saya makan makanan bergoreng dan bersantan.

6. Air

Saya lebihkan air masak/RO/tapis kerana kandungan garam rendah dan mempercepatkan proses pengeluaran peluh. Manakala air mineral saya kurangkan kerana kandungan garam tinggi dan ianya melambatkan proses pengeluaran peluh. Air Lemon, Sunquick, Limau, Epal Hijau, Nescafe dan Kopi kurang manis saya juga minum. Air selain daripada ini saya kurangkan.

Air masak, RO, tapis, saya minum setakat mampu sahaja. Tidak memaksa diri untuk cukupkan 3 liter sehari.

7. Buah-Buahan

Kebiasaan saya amal makan epal hijau, jambu batu, nanas.

8. Kekacang

Kekacang seperti kacang tanah dan kuaci saya makan ketika rehat dan lepak-lepak. Rasa nak mengunyah.

9. Semasa Makan

Saya minum dengan air panas ketika makan. Biasa saya minum kopi panas kurang manis dan kalau boleh minum selepas makan. Semasa rehat, lepak-lepak saya minum air sejuk/berais.

Senaman

Dalam masa seminggu, saya akan 1 hingga 4 kali senaman kardio seperti joging dan senaman ringkas. Tempoh sekitar 15 minit hingga 2 jam. Bergantung pada waktu terluang.

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda sedikit sebanyak dapat mencapai bentuk badan idaman dan hidup dengan lebih sihat.

Makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang.

Kredit :Syamierul Rashid

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.