Now Reading
Ini Resepi Membuat Sambal Ijo, Dijamin Sedap & Mudah

Ini Resepi Membuat Sambal Ijo, Dijamin Sedap & Mudah

Buat pengemar makanan pedas, resepi yang bakal kami kongsikan pada kali ini memamg khas buat anda semua iaitu sambal ijo.

Sambal ini boleh dihidangkan ketika makan bersama juadah yang disediakan. Bak kata orang Melayu memang complete habis. Bagi pengemar sambal ijo akan merasakan hidangannya tidak lengkap jika tiada sambal tersebut di hadapannya.

Kredit: Kompas.com

Daripada beli baik korang semua belajar resepi membuat sambal ijo favourite korang dari bro Ariff Budiman Zainal Abidin ini. Resepi dia memang padu habis!

Pastikan korang scroll sampai habis tau!

CARA MEMBUAT SAMBAL IJO

See Also

Kredit: Facebook/ Ariff Budiman Zainal Abidin
  1. Rebuskan semua dulu cili hijau, cabai melaka hijau, cabai melaka merah, bawang merah dan bawang putih.
  2. Bila semua bahan dah lembut, tumbuk semua hingga lumat.
  3. Masukkan minyak dan goreng.
  4. Masukkan kiub ikan bilis dan sedikit ikan bilis dan gula.
  5. Dah siap!
Kredit: Facebook/ Ariff Budiman Zainal Abidin

P/s: Kalau nak rasa lagi enak, orang dulu-dulu cakap pakai guna penumbuk lesung batu dari blender. Korang boleh bezakan rasanya macam mana.

Haa… senang saja kan cara buat sambal ijo dari bro Ariff ni kan? Sambil tu korang bolehlah buat stok untuk sambal ni sebab dia boleh tahan lama, senang tak payah buat banyak kali dah buat simpan je dekat peti sejuk tu. Selamat mencuba!

© 2020 BuzzKini. All Rights Reserved.