fbpx
Now Reading
Sipadan Akan Ditutup Setiap Disember Bermula Tahun 2020

Sipadan Akan Ditutup Setiap Disember Bermula Tahun 2020

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Sipadan, tempat menyelam skuba yang terkenal di dunia, akan ditutup untuk semua aktiviti laut sepanjang Disember, bermula tahun depan. Arahan Sabah Parks dibuat atas permintaan pengendali menyelam.

Langkah ini adalah untuk memberi tempoh pemulihan selama sebulan untuk persekitaran laut dan ekologi di pulau itu, yang terletak di laut Celebes. Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata, Disember dipilih kerana ia adalah musim yang rendah dari ketibaan penyelam.

“Penutupan sementara selama sebulan adalah untuk membolehkan kehidupan karang dan marin untuk pulih. Pengendali (menyelam) sendiri mencadangkan ini dan telah dipersetujui sebulat suara oleh semua,” katanya hari ini.

Liew berkata demikian apabila diminta menjelaskan mengenai notis oleh Sabah Parks bagi penutupan pulau itu, yang diedarkan di WhatsApp. Mengenai had semasa pelawat ke Sipadan, Liew berkata maksimum 156 penyelam dibenarkan setiap hari sementara snorkelers hanya dibenarkan dengan permit khas tidak lebih daripada 20 sehari.

Mengikut notis Sabah Parks bertarikh 31 Julai, penutupan itu dicadangkan semasa Mesyuarat Jawatankuasa Bersama Regulatori Pulau Ligitan dan Pulau Sipadan pada 25 Jan tahun ini dan telah dipersetujui di Bengkel Pengedaran Kuota Diving Pulau Sipadan pada 26 Feb.

Ditandatangani oleh Pengarah Taman Sabah Dr Jamili Nais, notis menyatakan Pulau Sipadan akan ditutup untuk semua aktiviti snorkeling dan menyelam dari Dec 1-31, 2020, untuk memberi laluan kepada tempoh pemulihan persekitaran laut pulau.

Aktiviti menyelam akan bermula semula pada 1 Jan, 2021. Difahamkan tempoh pemulihan akan dikuatkuasakan setiap tahun.

Sumber: NST

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.