Now Reading
Jumpa Doktor Selepas Kerat Jari Kerana Panik Di Patuk Ular, Akhirnya Dapat Tahu Ular Tak Berbahaya

Jumpa Doktor Selepas Kerat Jari Kerana Panik Di Patuk Ular, Akhirnya Dapat Tahu Ular Tak Berbahaya

Sangat mengecewakan; itu yang dialamai seorang petani di Zhejiang, China selepas tindakan spontannya mengerat jari  telunjuknya akibat dari rasa panik selepas jari tersebut dipatuk oleh ular berbisa .

Lelaki tersebut, Zhang, 60 tahun dikatakan sedang memotong kayu apabila dia tiba-tiba dipatuk oleh seekor ular kapak  jenis  Deinagkistorodon Acutus yang digelar  ‘five-step snake’  oleh penduduk tempatan.

Ular berkenaan begitu ditakuti kerana ada mitos tempatan yang mengatakan sesiapa yang dipatuk ular kapak tersebut akan mati selepas berjalan lebih 5 tapak.

Disebabkan rasa panik dan khuatir yang bisa dari reptilia berkenaan akan merebak keseluruh badannya, Zhang spontan memotong jarinya sebelum bergegas ke hospital.

Dia juga terdorang utuk bertidak sedemikian apabila teringat yang seorang jirannya  sebelum ini mati dipatuk ular pada April lalu.

Namun setiba di hospital, doktor yang merawat Zhang bagaimanapun menyatakan ular berkenaan tidak begitu merbahayakan seperti yang di gembar-gemburkan penduduk disana.

Ular 5 langkah yang berbisa namun tidak begitu membahayakan

Doktor dari Hangzhou Hospital of Traditional Chinese Medicine itu bagaimanapun memberikan lelaki malang berkenaan serum anti venom dan cuba untuk menyambungkan jari nya kembali namun usahanya gagal.

Dalam masa yang sama, seorang lagi doktor dari hospital berkenaan iaitu Dr Yuan Chengda yang ditemui media berkata agak menyedihkan apabila usaha untuk menyambungkan kembali jari Zhang gagal.

“ Tidak perlu sebenarnya untuk memotong jari . ‘Ular 5 langkah’ itu tidak begitu membahayakan” kata Dr Yuan kepada Hangzhou Daily.

Yuan turut menyatakan tindakan seumpama Zhang memang tidak asing lagi dan biasa dilakukan oleh penduduk di daerah  berkenaan yang dipatuk ular kerana mereka tidak mendapat informasi yang betul bagi menangani kejadian sedemikian dan terlalu mengikut cara lama yang tidak boleh lagi diguna pakai.

© 2020 BuzzKini. All Rights Reserved.