fbpx
Now Reading
Kapal Kontena Bawa Barang Jualan 11.11 Karam, Taobao Janji Bayar Balik Kepada Pelanggan

Kapal Kontena Bawa Barang Jualan 11.11 Karam, Taobao Janji Bayar Balik Kepada Pelanggan

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Pasti ada dianatara anda yang membeli belah sakan semasa sale 11.11 kelmarin. Promosi jualan hebat dimana sejumlah besar barangan dijual dengan harga diskaun. Jualan 11.11 ini secara tidak langsung telah membuatkan orang ramai memesan barangan dan dan luar negara.

Malah, laman web luar negara iaitu Taobao telah mengumumkan kebanjiran barangan yang bakal dihantar oleh syarikat kurier. Tanpa diduga, kapal kontena yang membawa barangan yang dipesan melalui laman web Taobao seberat 879 tan dilaporkan karam selepas berlaku pelanggaran dengan sebuah lagi kapal berdekatan Fuzhou City 20 November lalu.

Screen Shot 2019-12-01 at 9.40.49 AM

SUMBER: CHINA PRESS

Insiden ini bukan sahaja membuatkan sejumlah besar barangan yang dipesan pembeli ‘terkorban’, malah turut meragut dua nyawa. Selain itu, tujuh lagi krew kapal dilaporkan cedera terdiri daripada warga Taiwan dan Indonesia.

Berdasarkan isu yang berlaku, Taobao menjanjikan untuk membayar balik harga barangan yang ditempah kepada para pengguna menggunakan platform Alipay. Untuk pengetahuan, insiden ini merupakan kali pertama Taobao gagal menghantar barangan kepada pengguna berikutan insiden.

shopping-gala-2017-e1510208612550

SUMBER: QUARTZ

Jika anda ada membuat tempahan di Taobao sempena jualan 11.11, adalah lebih baik sekiranya anda menyemak status barangan anda untuk mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.