fbpx

Hujan Meteor Di Malaysia Malam Ini 4 Januari Dan Esok

Rakyat negara kita baru sahaja menikmati fenomena gerhana matahari cincin yang berlaku pada minggu lalu, terbaru kita sekali lagi berpeluang melihat satu lagi keajaiban alam iaitu hujan meteor pada hari ini dan esok (4 dan 5 januari )

Hujan meteor jenis Quadrantids ini terjadi disebabkan serpihan debu yang ditinggalkan oleh asteroid 2003 EH1.
 
Fenomena alam ini akan dilaporkan dapat dilihat dengan mata kasar dan akan mula kelihatan pada waktu puncak iaitu pada jam 11 malam ini serta awal pagi esok hari.

Foto sekadar hiasan Foto : Metro UK


Yang menariknya hampir 120 buah meteor akan timbul dan bertaburan di ruangan angkasa .

Dipetik dari WOB yang memetik TimeandDate, Lokasi yang dijangka akan dapat melihat hujan meteror ini secara jelas adalah mereka yang berada di kawasan Ulu Yam, Kuala Kubu Bharu, Kuala Selangor, Bukit Broga, Kudat, Kota Belud dan Tanjung Simpang Mengayau.
 
Anda juga boleh menyaksikan meteor-meteor ini bergerak di kawasan Pantai Pasir Klebang, Melaka, Pulau Tioman, Cameron Highlands, Pulau Gem, Pantai Malindo dan Kampung Teluk Pelanduk!

Info dari Falakonline pula menyatakan yang waktu kemuncaknya akan jatuh pada 4 petang di negara kita, memandangkan waktu puncak Quadrantids yang direkodkan di International Meteor Shower Calendar adalah pada 4 Januari 2020 jam 08:20 UT

See Also

Jadi kalau nak cuba mungkin boleh cuba tunggu dari seawal 7 malam

Apa-apa pun selamat menyaksikan hujan meteor! Kalau dapat jangan lupa tangkap gambar ya!

© 2020 BuzzKini. All Rights Reserved.