fbpx
Now Reading
Kenali Saudara Jarak Jauh, Melayu Sri Lanka

Kenali Saudara Jarak Jauh, Melayu Sri Lanka

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Bila disebut perkataan ‘orang melayu’, pasti perkara pertama yang ada dalam kepala anda adalah masyarakat melayu yang kebanyakan bertebaran di Asia tenggara seperti negara Malaysia, Brunei , Indonesia , Singapura dan Filipina.

Tapi tahukah adakah , selain dari mereka yang berada disini, sebenarnya masih ada kelompok masyarakat melayu yang berada nun jauh di luar sana, sebagai contoh Orang Melayu Sri Lanka.

Kumpulan yang kami maksudkan ini bukanlah kelompok masyarakat minoriti yang baru sahaja berpindah ke negara berkenaan atau kelompok masyarat melayu yang bekerja di luar sebaliknya mereka yang sudah menetap dari abad ke 17 lagi.

Sumber: BH

Bagaimana mereka tiba di Sri Lanka?

Orang Melayu Sri Lanka ada dalam bahasa Sinhala dikenali sebagai Ja Minissu atau orang Jawa berasal dari kepulauan tanah melayu atau kini dikenali sebagai negara kita Malaysia dan juga Indonesia.

Kebanyakan mereka ini difahamkan adalah cucu cicit kepada pendatang awal yang merupakan askar yang di hantar oleh tentera Belanda dan seterusnya oleh tentera British sewaktu pemerintahan kolonial di Sri Lanka yang digelar ‘Orang Rejimen ‘ (Ceylon Rifle Regiment of Malays

Selain itu ada juga mereka ini yang dikatakan keturunan dari para-para pembesar dan anak-anak raja dari kepulauan Melayu yang telah yang di buang negeri oleh British pada suatu masa dahulu. Antaranya , kisah Syeikh Yusof Al-Makasari yang di percayai merupakan golongan di raja dan bangsawan dari Tanah Jawa. Mereka kuat menentang penjajahan British di kepulauan Melayu. Disebabkan rasa terancam, pihak British telah mengambil keputusan untuk membuangnya di Sri Lanka selama 11 tahun.

Namun satu yang menarik tentang mereka walaupun sudah hampir 200 tahun melalui proses asimilasi dengan penduduk tempatan, iaitu bangsa majoriti Singhala dan Tamil, masih banyak orang melayu Sri Lanka terutamanya golongan tua masih mampu berbahasa Melayu. Golongan muda juga masih sama cuma cara perkapan sudah bercampur diantara slang melayu ,singhala dan tamil.

Orang Melayu Sri lanka Sumber : Wikipedia

Majoritinya masih beragama islam

Orang Melayu Sri Lanka kebanyakannya beragama islam, segala urusan berkaitan mereka juga di kendalikan oleh Jabatan Urusan Agama dan Budaya Orang Islam, satu badan kerajan yang ditubuhkan pada tahun 1980-an untuk menghalang pengasingan berterusan komuniti orang Islam daripada kelompok lain.

Carian di Wiki mendapati terdapat 5000 masjid di Sri Lanka membuktikan terdapat penempatan Melayu di sesuatu tempat itu selain masyarakat Islam berketurunan Moor Sri Lanka/India.

Masjid terawal di Sri lanka adalah Masjid Abrar yang terletak di Beruwala yang dikatakan telah di bina pada tahun 920.

Masjid Abrar Foto : Srilankanmuslims.org

Masih mengekalkan budaya dan adat resam melayu.

Dipetik dari BH, Seorang penduduk yang pernah ditemubual,  Gneifero Ismwee, 48 berkata, keturunan Melayu di Sri Lanka bukan sahaja masih mengekalkan bahasa melayu, mereka juga masih mengekalkan ciri keMelayuan dalam diri mereka.

“Melayu Sri Lanka juga mempunyai baju tradisional Melayu seperti baju kurung dan kebaya untuk wanita dan baju Melayu bagi lelaki.

“Orang Melayu Sri Lanka akan memakai pakaian tradisional itu untuk acara tertentu seperti pada majlis perkahwinan, kenduri atau pada sambutan Aidilfitri. Kalau masakan Melayu pula, saya suka memasak nasi goreng,” katanya.

Sumber Foto : siakapkeli , Berita Harian. wikipedia , Coslam FB)

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.