Now Reading
“Saya Seorang Yang Optimis Tapi…” – Faizal Tahir Khuatir Dengan Pelaksanan PKPB

“Saya Seorang Yang Optimis Tapi…” – Faizal Tahir Khuatir Dengan Pelaksanan PKPB

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini mengumumkan kerajaan membuka semula sektor ekonomi (restart ecomony) dengan menguatkuasakan standard prosedur operasi (SOP) ketat bermula pada 4 Mei.

Keputusan ini walaupun sedikit melegakan buat golongan yang bekerja sendiri dan para majikan tetapi agak mengejutkan banyak pihak lainnya.

Antara yang meluahkan kegusaran susualan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini adalah penyanyi terkenal Faizal Tahir.

Belum ada Vaksin & Ubat

Menerusi perkongsian di Twitter, Faizal merasakan dia yang begitu optimis sebelum ini berubah menjadi pesimis dan kurang pasti dengan keputusan yang diambil kerajaan untuk melakukan restart ekonomi pada ketika ini.

Apatah lagi virus maut ini masih  tiada penawar, vaksin mahupun ubat untuk merawat wabak yang sudah mengorbankan ratusan ribu nyawa di seluruh dunia

Tambah Faizal lagi, dia merasakan semua ini boleh diterima sekiranya negara kita berjaya mencatatkan sifar kematian dalam tempoh seminggu atau peratusan kes baru menurun kepada 60%

Kita berdepan musuh yang tak nampak

Selain dari itu, Faizal berpendapat dunia ketika ini sedang berdepan dengan ancaman yang tidak boleh dilihat dan disentuh namun tahap bahayanya membawa maut

Mengakui yang dia bukan seorang pakar dalam hal ini, Faizal bagaimapun merasakan sebarang keputusan yang diambil perlulah dipertimbangkan dari segi logik akal.

Belajar dari masa lepas

See Also

Menerusi IG , penyanyi itu turut berkongsi satu infografik mengenai kematian yang berlaku sewaktu Spanish Flu pada 1918 dimana kadar kematian .

Menerusi infografik itu juga , terdapat ringkasan yang menyatakan majoriti kematian ketika itu terjadi pada gelombang kedua dimana orang ramai ketika itu sudah mula meraikan kebebasan dari kuarantin dan penjarakan sosial. Akibat dari itu berpuluh-puluh juta nyawa kemudiannya terkorban.

© 2020 BuzzKini. All Rights Reserved.