fbpx
Now Reading
Ketahui 5 Jenis Makanan Yang Boleh Redakan Stres

Ketahui 5 Jenis Makanan Yang Boleh Redakan Stres

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Stres atau tekanan adalah tindak balas fizikal, emosi dan mental seseorang terhadap sebarang perubahan atau tuntutan

Ia merangkumi beban, tekanan, kebimbangan, keletihan, konflik, panik, kemurungan dan tidak bermaya yang biasa dialami.

Harus diingatkan, stress boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tanpa mengira usia.

Ada pelbagai cara sebanarnya untuk menangani stres, tapi untuk kali ini kami akan kongsikan 5 jenis makanan yang dapat membantu anda dalam meredakan stres. Ikuti perkongsikan kami di bawah :

#1 Makanan Panas & Melegakan

Pernah dengar ayat “kita minum duluuuu” , rileks dulu! jom minum teh! ” . Sebenarnya apa yang diungkap kan itu benar-benar efektir

Menurut seorang jurulatih nutrisi, makanan dan minunan panas seperti air teh / kopi boleh melegakan dan mengurangkan stress.

#2 Dark Chocolate

Selalu dengan orang cakap makan coklat ni melegakan tekanan. Ya memang betul namun adakah semua coklat?

Sebenarnya coklat yang menghilangkan stress adalah dark chocolate. Ini kerana dark coklat kaya dengan antioksidan yang boleh membantu menurunukan hormon stress dalam badan.

#3 Ikan

Jika korang berada dalam tekanan, seeloknya dapatkan ikan. Ikan ni kebaikan dia adalah boleh menguatkan dan menggalakkan mood korang. Omega-3 fatty acid yang terdapat dalam badan ikan boleh mengurangkan depression.

#4 Pisang

Kalau tak ada makanan sangat, korang boleh cuba consume pisang, Kenapa pisang boleh mengurangkan tekanan?

Pisang ini mengandungi dan kaya dengan potassium dan magnesium. Kedua-dua mineral ini boleh membantu mengurangkan tahap stress.

#5 Air

Sekiranya payah atau sukar nak dapatkan semua makanan di atas. Air pun pun sudah cukup membantu. Ini kerana menghidrasi badan adalah penting sewaktu anda dalam keadaan yang stres.

Namun apalah sangat makanan yang anda ambil sekiranya anda tidak mendapatkan rehat yang secukupnya. Justeru jika kesemua makanan ini tidak dapat meredakan tekanan anda, silalah berehat atau tidur atau dapatkan rawata Sangatlah penting untuk menghidrasikan diri korang sewaktu stress.

Jika makanan-makanan ini tidak meredakan tekanan anda, sila dapatkan rehat secukupnya seperti tidur sebentar atau dapatkan rawatan dan nasihat daripada doktor.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.