fbpx
Now Reading
Genius 9 Tahun Dari Malaysia Menang Pertandingan Cipta Tandas Untuk Angkasawan Anjuran NASA

Genius 9 Tahun Dari Malaysia Menang Pertandingan Cipta Tandas Untuk Angkasawan Anjuran NASA

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Jika anda ingat pada sekitar Julai lalu kami ada menerbitkan artikel mengenai pertandingan mencipta tandas untuk angkasawan yang dinamakan Lunar Loo Challenge anjuran NASA bagi persediaan mereka untuk kembali ke bulan pada 2024.

Namun siapa sangka pertandingan tersebut yang terbahagi kepada beberapa kategori termasuk kategori junior yang turut disertai oleh beberapa prodigi dari Malaysia.

Baca artikel berkaitan : https://www.buzzkini.com/trending/2020/07/01/nasa-anjur-pertandingan-reka-tandas-dengan-hadiah-terkumpul-sebanyak-rm-149800/

Yang menariknya, seorang rakyat Malaysia, Zy Kang Zi Shun (Pei Yong Tan) 9 tahun dari Shah Alam yang bertanding bagi kategori bawah 11 tahun tahun telah dinobatkan sebagai pemenang tempat pertama bagi kategorinya yang dikongsi bersama seorang lagi juara Arun George John.

Anak kecil yang bersekolah di SJK (C) Pin Hwa 1, Setia Alam, KlangD ini ifahamkan telah bejaya menewskan 897 peserta dari 85 negara. Dahsyat bukan?!

Lebih membanggakan apabila rekaan tandasnya yang diberi nama Spacesuit Lunar Toilet’ itu juga telah dipilih NASA sebagai rekaan tandas terbaik.


Ciptaan berkenaan tanpa penggunanan bateri atau tenaga elektrik sebaliknya hanya menggunakan tenaka kinetik direka bagi memudahkan ia ‘dilekatkan’ terus ke dalam baju angkasawan dan boleh berfungsi di ruang graviti dengan penghasilan vakum untuk menyedut cecair.

Lihat bagaimana Zang melakukan demonstrasi mengenai rekaannya di video di bawah:

Baca artikel berkaitan :

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.