fbpx
Now Reading
Suspek Sunting Lagu ‘Indonesia Raya’ Sudah Ditahan, Rupanya Warga Indonesia Sendiri

Suspek Sunting Lagu ‘Indonesia Raya’ Sudah Ditahan, Rupanya Warga Indonesia Sendiri

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Baru-baru ini hangat di media sosial membincangkan mengenai individu tidak bertanggungjawab yang menyunting lagu kebangsaan Indonesia iaitu Indonesia Raya dan memuat naiknya di komen laman Youtube My Asean dengan niat menghina.

Lebih mencuri tumpuan apabila si pelaku menggunakan bendera Malaysia sebagai profil gambarnya menyebabkan netizen di sana mula beranggapan si pelaku merupakan seorang rakyat Malaysia.

Menerusi laporan Bernama, Polis Diraja Malaysia kemudian berjaya mengesan seorang lelaki rakyat Indonesia yang bekerja Sabah.

Hasil sisatan mereka terhadap individu terbabit mendapati, suspek utama adalah seorang warga republik negara itu namun dia tidak menetap di Malaysia.

Perkata itu disahkan Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador yang memaklumkan hasil siasatan kemudian telah dikongsikan kepada pihak Polisi Republik Indonesia (POLRI)

Terbaru, POLRI telah menahan seorang lagi suspek iaitu seorang pelajar yang juga warganegara mereka di Cianjur, Jawa Barat.

Ketua Agensi Siasatan Jenayah Polis Indonesia Listyo Sigit Prabowo berkata, suspek ditahan pada malam Ahad lalu di sebuah rumah di Cianjur, Jawa Barat.

“Polis menahan suspek lelaki, berinitial ‘MDF’, dan menyita satu telefon bimbit, satu SIM card dan set komputer,” katanya.

Mereka bagaimanapun belum mendedahkan identiti lengkap suspek berkenaan, seperti umur, asal, dan belajar di mana.

Baca artikel berkaitan :

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.