fbpx
Now Reading
“Selfish!” – Netizen Kecam Pemandu Naza Halang Laluan Ambulans Dalam Kecemasan [Video]

“Selfish!” – Netizen Kecam Pemandu Naza Halang Laluan Ambulans Dalam Kecemasan [Video]

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Dapatkan isu trending, tips, berita semasa dan berita hiburan terhangat dan terpantas menerusi telegram disini !


Sejak malam tadi, tular satu video memperlihatkan sebuah kereta dipercayai jenis Naza Forte menghalang  perjalanan sebuah ambulans yang didalam kecemasan.

Menerusi video rakaman dash cam yang dikongsikan pengguna TikTok, Azman, ambulans tersebut yang pada mulanya berada di lorong kanan bagaimanapun terpaksa menukar laluan ke lorong tengah disebabkan jalan yang sesak.

Namun cubaan ambulans yang dipandunya untuk bergerak dengan lebih pantas terhalang disebabkan terdapat sebuah kereta Naza yang berada dihadapannya.

Berbanding kenderaan lain yang dilihat bergerak ketepi untuk memberikan laluan, kereta tersebut bagaimanapun langsung tidak berganjak walaupun lampu dan siren sudahpun dibunyikan.

Malah lebih dahsyat, apabila kereta berkenaan dilihat terus kekal di laluannya meskipun Azman kemudian berulang kali menyebut no pendaftaran kenderaannya dan meminta pemandu kereta tersebut untuk beralih ke kiri bagi membuka laluan.

“Kami cuma minta laluan sikit sahaja”

@hikumi_85

Sabarrr jer lahhhh… ##fyp ##ambulans

♬ bunyi asal – Azman Roy760

Berlaku di Lebuhraya Persekutuan pada 10 Mac

Mengulas lanjut mengenai insiden tersebut, Azman menjelaskan kepada BuzzKini, kejadian berkenaan berlaku semalam, 10 Mac 2021 di Lebuhraya Persekutuan sewaktu dia sedang dalam perjalanan ke sebuah hospital yang terletak di ibu negara.

“Kejadian berlaku pada 10 Mac ketika saya dalam perjalanan ke sebuah hospital di ibu negara” kata Azman

Jelas Azman lagi, dia begitu berharap agar orang ramai lebih peka dan memberi ihsan kepada ambulans dan pasukan frontliner yang sedang bertugas kerana masalah ini sudah acap kali dihadapi mereka.

“Saya harap masyarakat peka dengan lampu dan bunyi dari siren mana-mana ambulans di atas jalan. Berilah belas ehsan. Inilah tugas kami.

“Kami bukan suka-suka gunakan siren dan beacon (lampu mata arah). Kami ada pesakit didalamnya.

“Ini masalah yang kami, pemandu ambulans sentiasa hadapi” kata Azman kepada Buzzkini.

Video berdurasi 50 saat yang dikongsikan pemandu Ambulans itu nyata menaikkan kemarahan netizen. Ramai yang berpendapat kereta tersebut bersikap biadap dan langsung tidak ambil peduli dengan apa yang terjadi di sekeliling.

Aku pulak yang stress

Meskipun begitu ada sesetengah yang beranggapan mungkin pemandu berkenaan menghadapi masalah pendengaran, namun ramai yang dilihat menyangkal dan tidak bersetuju kerana ambulans kebiasaannya dilengkapi lampu mata arah yang sudah boleh dikesan dari jauh.

“Ini hari kau boleh senang halang ambulans, lain hari..”

Ada 11 saman tertunggak

Lebih mencuri tumpuan apabila ada netizen mendakwa kereta tersebut mempunyai 11 saman tertunggak sehingga mencecah hampir 3 ribu ringgit.

Apa-apa pun semoga perkara sebegini dijadikan iktibar, mohon peka pada sekeliling sewaktu memandu dan utamakan kenderaan frontliners tidak kira apa warna lampu mata arahnya, baik biru-merah, merah mahupun biru.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.