fbpx
Now Reading
Penemuan Misteri Seakan-Akan Manusia Dalam Laut, Akhirnya Terungkai Rahsia Disebaliknya [Video]

Penemuan Misteri Seakan-Akan Manusia Dalam Laut, Akhirnya Terungkai Rahsia Disebaliknya [Video]

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Google Earth dan Google Map kian menarik perhatian orang ramai untuk digunakan dalam mencari sesuatu tempat yang diingini. 

Buat peminat aktiviti paranormal misalnya, pencarian lokasi-lokasi misteri dan yang belum terungkai sering dibuat melalui platform ini untuk melihat keadaan seluruh kawasan tersebut.

Lokasi misteri dengan arca manusia

Menerusi perkongsian di TikTok @hidden.on.google.earth, sebuah lokasi misteri telah dikesan menggunakan Google Earth. Beberapa buah arca yang terdapat di situ pula menggerunkan orang ramai.

@hidden.on.google.earth

are they dead ?? ##hiddenongoogleearth ##googleearth ##streetview ##googlemaps ##viral ##funny ##scary ##creepy

♬ Ameno hatsune miku – ˈnēɡəs

Arca dimaksudkan berbentuk seperti beberapa kelompok manusia sedang berdiri di dasar lautan yang tidak dinyatakan.

Di ruangan komen, ramai yang tertanya-tanya dengan penemuan misteri itu. Ada juga yang tidak menyangka Google Earth mampu merakam sehingga ke kawasan dalam laut.

Ingatkan kapal besar

“Macam mana boleh jumpa?” – Netizen

Netizen rungkai misteri ‘manusia’ tersebut

Namun segalanya terjawab selepas ada beberapa netizen yang merungkai identiti arca misteri itu dimana ia bukanlah sesuatu perkara yang misteri.

Ia adalah MUSA Underwater Musem di Isla Mujeres, Cancun Mexico!

Sebenarnya ia merupakan sebuah muzium bawah laut di Isla Mujeres, Mexico iaitu Cancún Underwater Museum atau lebih dikenali sebagai Museo Subacuatico de Arte (MUSA). Ia telah mula dibuka kepada orang awam pada tahun 2010.

Terdapat 510 arca berbentuk manusia

Seperti dilihat pada video Tiktok yang dikongsi, jelas kelihatan beberapa kumpulan arca berdiri dalam keadaan yang sangat menyeramkan. Kalau anda nak tahu, jumlah keseluruhan ‘manusia’ tersebut adalah sebanyak 510 orang merangkumi arca kanak-kanak, orang muda dan tua, seperti dipetik An Adventurous World.

Idea MUSA datang daripada Jason deCaires Taylor, seorang pengukir arca British yang menginginkan dasar laut itu untuk menjadi galerinya.

Muzium itu terdiri lebih daripada 500 arca yang bukan semata-mata berbentuk manusia sahaja dimana setiap daripadanya mempunyai simbolik dan makna yang tersendiri.

Agak-agaknya berbaloi tak nak melawat muzium ini? Walaupun muzium dalam laut memang sesuatu yang rare dan patut dicuba, tapi nampak macam boleh tahan seram juga kan?

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.