fbpx
Now Reading
FIFA Iktiraf Supermokh Sebagai Penjaring Gol Ke-3 Terbanyak Sepanjang Zaman Di Pentas Antarabangsa

FIFA Iktiraf Supermokh Sebagai Penjaring Gol Ke-3 Terbanyak Sepanjang Zaman Di Pentas Antarabangsa

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Peminat bola sepak pasti tahu bintang Portugal, Cristiano Ronaldo baru-baru ini berjaya menyamakan rekod sebagai penjaring gol terbanyak di pentas antarabangsa bersama bintang Iran Ali Daei.

Malah ramai yang sudah menjangkakan bekas bintang Real Madrid itu mampu memecahkan rekod berkenaan atau sekurang-kurangnya menyamai rekod lagenda Iran tersebut jika dilihat dari aksi mantap beliau.

Namun buat peminat bola sepak tempatan, apa yang lebih mengujakan sewaktu media hangat memperkatakan mengenai ‘misi’ Ronaldo itu pastinya apabila terlihat nama lagenda bola sepak negara, Allahyarham Dato’ Mohamad Mokhtar Dahari dan bendera Malaysia terpampang di TV.

Cuma yang menjadi persoalan orang ramai rekod tersebut tidak pernah dikongsikan secara rasmi oleh FIFA di laman mereka sebaliknya hanya dapat dilihat menerusi Wikipedia ataupun menerusi rekod yang dikeluarkan pemegang rekod sukan bola antarabangsa, RSSSF.

mokhtar dahari

Baca artikel berkaitan : Ronaldo Hampiri Rekod Ali Daei, Namun Netizen Teruja Mokhtar Dahari Kekal No 3 Penjaring Terbanyak Di Dunia

Namun impian rakyat Malaysia untuk melihat nama beliau tersenarai secara rasmi akhirnya tercapai apabila FiFA hari ini telah mengeluarkan senarai Top 10 Penjaring Terbanyak Sepanjang Zaman bagi aksi antarabangsa di laman Twitter mereka.

Jelas menerusi senarai tersebut, Supermokh diletakkan di tempat ketiga dibelakang Ronaldo dan Ali Daei yang kini bersama memegang takhta sebagai penjaring terbanyak sepanjang zaman.

Malah beliau berada satu tangga di atas lagenda Hungary Ferenc Puskas, 84 yang sebelum ini dicanang sebagai Penjaring terbanyak bagi aksi antarabangsa sebelum era Ali Daie.

Malah rekod 89 gol ini ini dilihat lebih dari apa yang pernah dikongsikan CNN sekitar tahun lalu iaitu 86 dan beberapa lagi rekod lain seperti 84 gol dan sebagainya.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.