fbpx
Now Reading
Lars Vilks, Pelukis Karikatur Nabi Muhammad Maut Dalam Kemalangan Jalan Raya Di Sweden

Lars Vilks, Pelukis Karikatur Nabi Muhammad Maut Dalam Kemalangan Jalan Raya Di Sweden

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami


Seorang kartunis kontroversi dari Sweden, yang pernah mencetuskan kemarahan umat islam selepas melukis karikatur Nabi Muhammad S.A.W maut selepas terlibat dalam satu kemalangan jalan raya pada hari Ahad tengahari.

Lars Vilks, 75 ketika kejadian difahamkan sedang menaiki sebuah kereta peronda polis sambil diiringi dua polis pengiring sebelum kenderaan berkenaan bertembung dengan sebuah trak di pinggir bandar Markayrd, selatan Sweden.

Kejadian kemalangan di pinggir bandar Markayrd Foto : AP via Awani

Menurut laporan media tempatan, kedua-dua anggota polis yang mengiringnya turut terkorban manakala pemandu trak berkenaan yang mengalalami kecederaan telah dibawa ke hospital untuk rawatan.

Vilks, mula hidup di bawah perlindungan polis 14 tahun lalu selepas berdepan pelbagai ugutan bunuh ekoran dari kerja seninya itu yang menimbulkan kontroversi.

Difahamkan pihak berkuasa setakat ini belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung senarai mangsa dalam nahas berkenaan namun pasangan Vilks sudah pun mengesahkan kematiannya kepada satu akhbar tempatan, Dagens Nyheter lapor BBC.

Malah polis masih lagi menyiasat dan belum mengetahui punca perlanggaran. Siasatan awal bagaimanapun tidak menunjukkan sebarang penglibatan orang luar.

Foto : BBC

Vilks dan karikatur yang menggambarkan Nabi Muhammad S.A,W yang diterbitkannya pada tahun 2007 nyata menimbulkan kemarahan orang Islam kerana dia dibarat sengaja menghina Rasulullah.

Malah ia turut membangkitkan kemarahan pemimpin-pemimpin islam di seluruh dunia. Insiden tersebut turut memaksa Perdana Menteri Sweden pada waktu itu Fredrik Reinfeldt, untuk bertemu lebih 22 duta besar dari negara-negara Islam dalam usaha meredakan keadaan.

Bukan itu sahaja kumpulan Al-Qaeda kemudiannya turut menawarkan ganjaran AS$100,000 atau RM417,000 bagi sesiapa yang dapat membunuhnya.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.