fbpx
Now Reading
Banyak Kaedah Untuk Buat Ujian Covid-19, Tapi Mana Yang Paling Mudah & Cepat?

Banyak Kaedah Untuk Buat Ujian Covid-19, Tapi Mana Yang Paling Mudah & Cepat?

Jika dilihat ketika ini paling ramai orang memiliki kit ujian kendiri jenis RTK-Antigen kerana ia merupakan cara paling mudah dan cepat untuk mengesan virus Covid-19 dalam badan.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Kit ujian kendiri Covid-19 telah terjual seperti ‘hot cakes’ di seluruh negara.

Lonjakan dalam permintaan telah didorong oleh varian Covid-19 baharu seperti Delta dan Omicron yang dilihat merumitkan kembali ke kehidupan normal sama ada di sekolah atau tempat kerja.

Sebab itulah orang ramai disarankan untuk menyimpan kit ujian kendiri Covid-19 di rumah, tempat kerja atau sebelum menghadiri majlis keramaian.

Buat je test sekejap, 15 minit je pun.

Jenis Kes Positif.

Kes asimtomatik iaitu kes positif tetapi tanpa sebarang gejala (Kategori 1) mencatatkan rekod terbanyak.

Kategori 1 dan Kategori 2 membentuk kira-kira 99% daripada kes harian Covid-19. Manakala kategori 3, 4, 5 (yang mempunyai keadaan serius) membentuk kurang daripada 1% daripada jumlah kes.

Semak jika anda mempunyai simptom kategori 1 atau 2 di sini.

Jika anda berasa tidak sihat, anda mungkin inginkan jaminan sebagai langkah berjaga-jaga. Oleh itu, kit ujian diri (RTK-Ag) adalah penting untuk mengesan Covid-19. Sementara ujian PCR dilakukan oleh profesional.

Sila ambil perhatian bahawa anda tidak perlu mendapatkan ujian PCR jika anda positif dan berumur di bawah 60 tahun tanpa komorbiditi dalam kategori 1 dan 2A.

BACA JUGA: Covid-19: What Makes You A Close Contact And How To Declare In MySejahtera

Jenis-jenis Ujian Covid-19.

Kredit: Ahmad Zamzahuri/Malay Mail

Perlu diingatkan bahawa seseorang itu boleh dijangkiti Covid-19 jika mereka berada berdekatan dengan pesakit Covid-19 yang batuk atau bersin. Virus ini boleh tersebar terutamanya antara individu yang mempunyai kontak rapat.

Jangkitan berlaku apabila titisan yang mengandungi virus dihirup melalui udara atau bersentuhan secara langsung dengan mata, hidung, atau mulut. Malah, lebih mudah merebak dalam persekitaran tertutup, kurang ventilasi dan sesak.

Jadi kalau rasa tak sihat, buat ujian Covid.

Jenis-jenis ujian Covid-19 yang boleh dilakukan:

  • Rt-PCR: Rt-PCR atau dikenali sebagai Reverse Transcriptase Polymerase Chain Reaction adalah ujian pengesahan yang digunakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mengesahkan jangkitan virus Covid-19 pada individu disyaki.
  • RTK Ag: Keputusan ujian menggunakan RTK Ag lebih cepat berbanding Rt-PCR. RTK Ag mempunyai tahap sensitiviti 90% dan spesifisiti 100%. Disebabkan itu, RTK Ag boleh digunakan sebagai kaedah alternatif untuk ujian Covid-19. Walau bagaimanapun, RTKAg hanya diguna pakai di Malaysia untuk ujian pengesanan Covid-19 sahaja manakala Rt-PCR untuk ujian pengesahan.

Ujian Covid-19 Mana Paling Efektif?

Menteri Kesihatan sendiri menjelaskan adalah lebih baik rakyat Malaysia menggunakan kit ujian kendiri RTK-Ag sebagai cara yang berkesan dan murah untuk mengetahui dengan cepat sama ada seseorang itu positif dan berjangkit.

Dalam situasi semasa di mana varian Omnicron yang merebak dengan lebih pantas, ujian RTK-Ag adalah lebih berkesan kerana tidak perlu menunggu antara 24 hingga 48 jam untuk mengetahui sama ada kami positif atau tidak. Jadi lebih cepat kita dapat mengesan lebih cepat kita boleh mengasingkan diri jika positif. Lebih baik 1,000 orang diuji dengan RTK-Ag daripada 10 orang yang melakukan RT-PCR walaupun lebih sensitif.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin menerusi Facebook

Apa Perlu Buat Lepas Ambil Ujian?

Mulai 7 Februari 2022, kerajaan meminta anda membuat kit ujian kendiri Covid-19 anda sendiri di rumah. Jika anda positif dan tanpa gejala atau dalam kategori 2A tanpa komorbiditi, anda tidak perlu pergi ke Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) berdekatan. Sebaliknya, kuarantin sendiri di rumah (ikut masa yang disyorkan) dan kemas kini MySejahtera anda.

(Kredit: @KKMPutrajaya/Twitter)

Walau bagaimanapun, jika anda positif dan miliki simptom berterusan, (anda berada dalam kategori 2B atau dalam kategori 1 dan 2A dengan komorbiditi sedia ada dan berumur 60 tahun ke atas), anda harus pergi ke CAC berdekatan bagi mendapatkan RT-PCR (hidung profesional dan throat swab) atau akan diambil tindakan selanjutnya.

Sama ada anda positif atau negatif, anda harus mengemas kini status MySejahtera anda. Jika ujian RTK-Ag tidak sah, mungkin terdapat faktor luaran lain yang mempengaruhi ujian dan ia perlu dilakukan sekali lagi.

BACA JUGA: Are You Showing Symptoms Of Long Covid? Here’s Where You Can Seek Help


Lepu Medical Perkenal Kit Ujian Kendiri Lepu SARS-CoV-2 Antigen Rapid.

Jika dilihat ketika ini paling ramai orang memiliki kit ujian kendiri jenis RTK-Antigen. Mana tidaknya, itu yang paling mudah dan cepat untuk mengesan virus Covid-19 dalam badan.

GOOD NEWS!

Lepu Medical kini memperkenalkan Kit Ujian Kendiri Lepu SARS-CoV-2 Antigen Rapid untuk anda. Sama seperti kit ujian kendiri lain, ia juga akan memberikan keputusan selepas 15 minit dan mudah untuk digunakan.

Anda boleh menggunakan kit ujian ini di rumah, lapangan terbang, hotel, pejabat, mass-screening atau di mana jua.

Sumber: Lepu Medical

Ujian yang diluluskan oleh MDA seperti Kit Ujian Pantas Antigen Lepu SARS-CoV-2 menjadikannya pantas dan mudah untuk kami menjalankan ujian kendiri non-invasif untuk melihat sama ada kami dijangkiti Covid-19.

Hanya dengan melakukan nasal swab, orang dewasa dan juga kanak-kanak (dengan bantuan orang dewasa) boleh melakukan ujian Covid-19 sama ada di rumah atau di mana-mana sahaja.

Kit ujian ini sesuai digunakan pada individu yang mempunyai simptom atau sebab epidemiologi lain untuk mengesyaki jangkitan, tetapi boleh juga digunakan untuk memastikan komuniti sentiasa selamat daripada virus.

Sumber: Lepu Medical

Sebelum itu, kami juga menyediakan video tentang cara untuk menggunakan Kit Ujian Kendiri Lepu SARS-CoV-2 Antigen Rapid ini dengan mudah.

Lihat video di bawah:

Untuk maklumat lanjut tentang produk Kit Ujian Kendiri Lepu SARS-CoV-2 Antigen Rapid, boleh [KLIK SINI].


© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.