fbpx
Now Reading
MAHA 2022 Perkenal AGREX Iaitu Pertanian Lestari Sebagai Gaya Hidup Buat Semua Lapisan Masyarakat

MAHA 2022 Perkenal AGREX Iaitu Pertanian Lestari Sebagai Gaya Hidup Buat Semua Lapisan Masyarakat

Program AGREX akan mewujudkan sumber pendapatan yang mudah bagi jurulatih, pelatih, guru dan pendidik di negara ini. Mereka juga boleh mendaftar sebagai jurulatih & jurulatih AGREX dalam talian.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Industri makanan global sentiasa berhadapan dengan isu yang menjejaskan bekalan makanan global seperti perubahan iklim, pertambahan penduduk dan lain-lain. Baru-baru ini, kita melihat bagaimana keadaan global semasa boleh menjejaskan stok ayam, harga minyak masak, malah harga roti canai.

Walaupun kita berharap kepada kerajaan untuk menyelesaikan masalah ini, kita juga sebagai rakyat Malaysia telah menyaksikan pelbagai gerakan yang dimulakan di kalangan badan institusi yang bersuara untuk mendapatkan penyelesaian.

Namun, harus difikirkan juga sama ada kita perlu melihat ke dalam diri kita sendiri dan merenungkan tentang keupayaan kita dalam menyumbang kepada sesuatu jalan penyelesaian.

Seperti kata pepatah, “Langkah pertama dalam menyelesaikan masalah ialah menyedari adanya masalah”. Oleh itu, apa yang kita perlu lakukan adalah untuk mencari punca masalah.

Dan punca masalah tak lain, tak bukan, ialah tingkah laku manusia. Bak kata pepatah, mencegah adalah lebih baik daripada mencari penawar. Pembaharuan tingkah laku yang menyeluruh harus dilakukan.

Jelas sekali, masa untuk penyelesaian ialah sekarang.

Inilah masa yang tepat untuk membangunkan minda yang merangkumi kemampanan melalui pendidikan dan amalan berterusan. Sudah tiba masanya untuk melihat secara kolektif bagi membina pendekatan holistik – dalam pemikiran, tindakan, dan amalan. Sebelum semuanya boleh diterima sebagai sebahagian daripada amalan kehidupan.

Generasi muda iaitu sebagai pewaris masa depan – adalah kumpulan sasaran permulaan. Ia akan mengambil masa beberapa dekad untuk satu generasi mengamalkan budaya baharu. Akan tetapi, kita harus mendidik belia masa kini tentang kepentingan mengekalkan industri pertanian. Oleh itu, kita harus memastikan bekalan makanan selamat untuk jangka masa yang lama.

Kami percaya minda dalam kalangan belia hari ini boleh dipupuk oleh program berasaskan pengetahuan yang menyepadukan aplikasi dunia sebenar pertanian dan amalannya dengan menggunakan teknologi, kandungan digital dan pengalaman pembelajaran luar bilik darjah.

MAHA Perkenal AGREX (Agroculture Axcelerator Programme)

Untuk pengetahuan umum, AGREX (Agroculture Axcelerator Programme) adalah sebuah inovasi MARDI CORP dan BOXCUBE TRAVELERS (BXCT) yang direka bagi mewujudkan semula semangat baharu terhadap industri pertanian oleh semua lapisan masyarakat.

Ia melibatkan satu siri sesi pengetahuan pengalaman yang merangsang pemikiran dikendalikan oleh jurulatih dan pendidik profesional dari MARDI dan institusi penyelidikan lain.

Anda hanya perlu mendaftar di portal AGREX sebagai pelajar, jurulatih atau sekolah untuk memulakan program dengan serta-merta.

Selain itu, program AGREX juga akan mewujudkan sumber pendapatan yang mudah bagi jurulatih, pelatih, guru dan pendidik di negara ini – yang boleh mendaftar sebagai jurulatih & jurulatih AGREX dalam talian.

Dengan penggunaan teknologi digital, AGREX menyasarkan untuk memberi inspirasi kepada generasi baharu secara semula jadi bagi menerima gaya hidup yang lebih mampan, menggabungkan amalan pertanian peribadi dari keselesaan rumah.

Mula diperkenalkan pada Ekspo Dubai 2020, MAHA 2022 adalah kali pertama AGREX diperkenalkan secara rasmi ke pasaran tempatan, menarik minat daripada semua sektor pertanian, awam dan swasta, sekolah hingga institusi pengajian tinggi, serta orang awam.

Diharapkan AGREX akan menjadi pemangkin kepada perubahan dalam menyemai trend baharu agrokultur dalam kalangan generasi muda dan ikutan untuk semua lapisan masyarakat.

Jom kunjungi kami di Booth A52 di MAHA 2022!

Untuk maklumat lanjut, anda boleh KLIK SINI.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.