fbpx
Now Reading
Letak Kapsyen Singapura Di Malaysia, FB National Geographic UK Teruk Diperli & Jadi Bahan Gurauan

Letak Kapsyen Singapura Di Malaysia, FB National Geographic UK Teruk Diperli & Jadi Bahan Gurauan

Menerusi hantaran yang dimuat naik itu, laman FB National Geographic UK tersilap dengan mengatakan Singapura Sebahagian daripada Malaysia.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Perkongsian yang bertujuan mempromosikan kawasan pelancongan di mata dunia oleh National Geographic UK bagaimanapun berakhir dengan mereka menerima pelbagai kecaman dan dijadikan bahan gurauan.

Hal ini selepas laman Facebook (FB) rasmi National Geographic UK membuat hantaran yang menyatakan negara jiran, Singapura sebagai sebahagian daripada Malaysia.

Susulan itu, pelbagai komen telah diberikan oleh pelbagai pihak dari kedua-dua buah negara yang disifatkan mereka sebagai kesilapan yang tidak masuk akal.

Tersilap, Singapura di dalam Malaysia

Dalam hantaran yang dibuat pada Sabtu (27 Ogos), laman FB National Geographic UK memaparkan gambar pelancong daripada India yang mengunjungi taman awam di Singapura, Gardens by the Bay.

“Dari arkib, keluarga dari India berjalan di Gardens by the Bay di Singapura, Malaysia,” tulis laman tersebut di FB.

Hantaran tersebut sudah dipadam

Kenyataan yang tidak benar itu mendapat lebih 28,000 reaksi dan hampir 8,000 komen, serta lebih 16,000 perkongsia sebelum ia dipadam.

Dalam pada itu, syarikat ternama seperti AEON turut tidak melepaskan peluang memerli kesalahan yang dibuat laman FB page tersebut dengan menyatakan salah satu mall mereka yang berada di Bukit Tinggi daripada United Kingdom (UK).

“Dari arkib, keluarga dar Malaysia sedang berjalan di pusat beli-belah AEON Bukit Tinggi, UK,” tulisnya di kspayen FB.

Bertukar nama menjadi National Geographic Asia

Berdasarkan carian terkini, laman Facebook National Geographic UK sudah ditukar nama kepada National Geographic Asia.

Melihat di ruangan komen pula pada muat naik terbaharu laman FB tersebut, rata-rata pengguna media sosial memerli dengan memberikan pelbagai nama negara yang salah dengan kawasan yang disebutkan.

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.