fbpx
Now Reading
BNM Naikkan Kadar OPR 25 Mata Atas Kepada 2.50%

BNM Naikkan Kadar OPR 25 Mata Atas Kepada 2.50%

BNM dalam satu kenyataan berkata, ianya diputuskan sewaktu Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) yang bermesyuarat selama dua hari sejak semalam, 8 September.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Seperti yang dijangkakan, Bank Negara Malaysia (BNM) sebentar tadi (8 September) mengumumkan kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas kepada 2.50%.

Ia adalah kenaikan ketiga bagi 2022 selepas dua kenaikan terdahulu iaitu pada Mei dan Julai yang lepas.

BNM dalam satu kenyataan berkata, ianya diputuskan sewaktu Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) yang bermesyuarat selama dua hari sejak semalam, 8 September.

Kadar siling dan lantai OPR turut meningkat 25 mata atas

Menurut bank pusat itu lagi, kadar siling dan lantai OPR juga turut meningkat kepada 2.75% dan 2.25%.

“Ekonomi global terus berkembang, meskipun pada kadar sederhana, disebabkan oleh tekanan kos yang semakin meningkat, keadaan kewangan global yang lebih ketat serta langkah-langkah pembendungan yang ketat di China.

“Walau bagaimanapun, pertumbuhan global terus disokong oleh keadaan pasaran pekerja yang bertambah baik dan pembukaan semula sepenuhnya bagi kebanyakan ekonomi dan sempadan antarabangsa.”

Menerusi kenyataan itu lagi, BNM turut berkata, pertumbuhan global dijangka menghadapi cabaran daripada kesan dasar monetari yang diperketat dalam kebanyakan ekonomi serta langkah-langkah pengurusan pandemik di China

“Dengan prospek pertumbuhan positif bagi ekonomi Malaysia kekal utuh, MPC memutuskan untuk melaraskan lagi tahap penginapan monetari. Pada tahap OPR semasa, pendirian dasar monetari terus kekal akomodatif dan menyokong pertumbuhan ekonomi.

“MPC tidak berada di mana-mana kursus yang telah ditetapkan dan akan terus menilai keadaan yang berkembang dan implikasinya terhadap prospek keseluruhan kepada inflasi dan pertumbuhan domestik.

“Sebarang pelarasan kepada tetapan dasar monetari pada masa hadapan akan dilakukan secara terukur dan beransur-ansur, memastikan dasar monetari kekal akomodatif untuk menyokong pertumbuhan ekonomi yang mampan dalam persekitaran kestabilan harga.”

BNM

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.