fbpx
Now Reading
Bas Perantara MRT Tersekat Gara-Gara Ramai Pemandu Parkir Kereta Secara Haram Di Bahu Jalan [Video]
Bas perantara tersekat

Bas Perantara MRT Tersekat Gara-Gara Ramai Pemandu Parkir Kereta Secara Haram Di Bahu Jalan [Video]

Tindakan pemilik kenderaaan memarkir kereta mereka di bahu jalan berhampiran bukan hanya menyukarkan bas perantara malah menyebabkan kesesakan jalan.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Kemudahan pengangkutan awam telah banyak memudahkan perjalanan dan urusan masyarakat di negara ini untuk menuju ke sesuatu destinasi.

Bukan hanya itu, memandangkan pengangkutan awam seperti bas, komuter, LRT dan juga MRT ini sering menjadi pilihan orang ramai ada segelintir penumpang pula akan membawa kereta dan memakirnya di kawasan berdekatan sebelum menaiki kenderaan terbabit.

Hal ini adalah normal dan sering dilakukan terutama bagi mereka yang bekerja di kawasan yang sesak. Namun ia menjadi satu masalah kepada pengguna lain apabila kenderaan itu tidak diletakkan di kawasan parkir yang sepatutnya.

Bas tersekat gara-gara kenderaan parkir di bahu jalan

Baru-baru ini, tular satu video di Twitter dikongsikan oleh @twt_cyberjaya yang memaparkan keadaan sebuah bas perantara tersekat di stesen MRT Cyberjaya City Centre disebabkan kenderaan yang dipakir di kiri dan kanan bahu jalan.

Menerusi video tersebut, si perakam menunjukkan ruang laluan jalan raya yang sempit gara-gara parkir haram tersebut hingga ia tidak dapat dilalui oleh sebuah bas perantara MRT.

Malah individu itu turut menunjukkan jarak antara bas dan kenderaan di bahagian kiri dan kanan yang begitu rapat dan kecil.

Sekiranya bas tersebut masih berjalan ia mungkin boleh menyebabkan kenderaan di dua belah bahagian bergeser dengan teruk.

Luah rasa geram dengan tindakan pemandu

Perakam itu dalam masa sama turut meluahkan rasa geramnya dan mendakwa ada kotak parkir yang disediakan namun ramai yang memilih untuk meletakkan kenderaan di sepanjang jalan tersebut.

“Habis sangkut semua parkir tepi jalan ni bersepah, haa sampai depan tu.

“Kotak parkir ada tapi hmm tak ada otak, tak nak keluar duit,” ujarnya sambil menunjukkan papan tanda penunjuk arah ke kawasan parkir.

Walau bagaimanapun, dalam satu lagi ciapan mendakwa bahawa kawasan MRT tersebut tidak mempunyai kawasan parkir dan perlu menaiki bas perantara MRT, e-hailing atau berjalan kaki untuk ke stesen tersebut.

Melihat di ruangan balas, ramai yang tidak bersetuju dengan sikap segelintir pemandu yang mengambil jalan mudah dengan memarkir kenderaan mereka di bahu jalan.

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.