fbpx
Now Reading
“Rokok Dulu Baru Makan” – Doktor Kongsi 3 Kesan Buruk Merokok Sejurus Berbuka Puasa, Geng ‘Berasap’ Wajib Tahu

“Rokok Dulu Baru Makan” – Doktor Kongsi 3 Kesan Buruk Merokok Sejurus Berbuka Puasa, Geng ‘Berasap’ Wajib Tahu

Menurut Dr Sahman, meskipun aktiviti merokok berkurangan ketika bulan puasa, ia tetap mengundang bahaya kepada kesihatan tubuh badan sekiranya dilakukan sebaik berbuka puasa.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Di bulan Ramadan, antara cabaran utama yang harus dihadapi oleh golongan yang berpuasa semestinya menahan diri daripada makan dan minum.

Apabila masuknya waktu tengah hari pasti perut akan berasa lapar dan tekak mulai kering, kalau nampak minuman sejuk yang dijual ‘auto’ terliur dibuatnya.

Bagaimanapun, tahukah anda selain makan dan minum, golongan perokok juga akan mengalami ketagihan merokok ketika berpuasa.

Oleh itu, pasti akan ada segelintir perokok yang membiasakan diri berbuka puasa dengan air dan rokok sebelum makan sepanjang bulan Ramadan.

Doktor kongsi keburukan merokok semasa berbuka puasa tanpa makan dahulu

Pun begitu, pakar kesihatan yang terkenal di media sosial, Doktor Ahmad Samhan telah berkongsi keburukan tabiat menghisap merokok semasa berbuka puasa tanpa makan terlebih dahulu.

Menerusi bebenang di laman Twitter miliknya, Doktor Samhan akui bahawa merokok di bulan puasa akan menjadi kurang, tetapi merokok sebaik berbuka puasa juga mengundang bahaya kepada kesihatan tubuh badan.

Berikut adalah 3 kesan paling bahaya jika merokok sejurus selepas berbuka puasa:

#1 Radang Paru-Paru

Menurutnya, nikotin akan diserap dengan lebih banyak dan tinggi jumlahnya ketika perut kosong berbanding perut sudah terisi dengan makanan.

Untuk info, nikotin juga dapat diserap oleh tubuh melalui kulit, lapisan mukosa hidung dan mulut, atau paru-paru melalui nafas yang disedut.

#2 Kurang Oksigen dalam badan

Menurut Doktor Samhan lagi, antara kesan bahaya jika seseorang individu itu merokok selepas berbuka tanpa makan terlebih dahulu ialah akan menyebabkan kekurangan oksigen dalam badan.

“Kandungan bertoksik dalam rokok ini akan memasuki aliran darah dan menurunkan kadar oksigen dalam darah sekali gus mengakibatkan sel dalam badan anda kekurangan oksigen,” katanya.

#3 Gangguan Pencernaan

Berkongsi lanjut, Doktor Samhan berkata merokok dalam perut kosong juga akan mengakibatkan peningkatan kandungan asid dalam perut di mana tindak balasnya akan menjejaskan proses pencernaan.

Keadaan ini juga menjadi punca utama mengapa mereka yang merokok sejurus masuk waktu berbuka akan kehilangan selera.

Di akhir berkongsian, beliau berharap bulan Ramadan ini digunakan sebaiknya oleh golongan perokok untuk melatih diri daripada berhenti merokok.

Diharapkan perkongsian ini dapat menyedarkan para perokok tentang bahayanya merokok selepas berbuka puasa.

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.