Ini Penjelasan Doktor Tentang Asid Sulfurik Pekat Yang Banyak Digunakan Dalam Bahan Binaan

Sejak beberapa hari lalu, negara dikejutkan dengan berita pemain skuad bola sepak kebangsaan, Faisal Halim yang menjadi mangsa simbahan asid di sebuah pusat beli-belah di Damansara.

Insiden itu telah menyebabkan pemain Harimau Malaya itu mengalami luka lecur tahap empat di beberapa bahagian anggota badannya dan dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU).

Faisal yang juga pemain Selangor FC dipercayai telah disimbah menggunakan asid sulfurik pekat sehingga menyebabkan dia mengalami melecur sehingga ke tahap empat.

Laporan tersebut membuatkan ada yang tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan asid sulfurik pekat sehingga menyebabkan kelecuran di tahap tinggi.

Baca artikel berkaitan: Boleh Rosakkan Organ Dalaman, Doktor Perjelas Jenis Melecur Tahap 4 Seperti Yang Dialami Faisal Halim [Video]

Asid sulfurik pekat digunakan dalam industri pembuatan seperti bahan binaan

Terbaharu Pakar Bedah Plastik Rekonstruktif dan kebakaran dari Hospital Pakar Avisena, Shah Alam iaitu Dr Wan Syazli Rodzaian Wan Ahmad menjelaskan asid sulfurik adalah sejenis bahan kimia yang tak berwarna, berminyak serta mempunyai sifat menghakis.

Jelasnya penggunaan bahan kimia seperti asid sulfurik pekat pula kebiasaannya digunakan dalam industri pembuatan seperti kilang-kilang, atau diringkaskan ia mempunyai sifat yang kuat.

“Asid sulfurik pekat selalu digunakan dalam bahan binaan, tidak sama seperti asid di rumah yang boleh digunakan untuk mencuci sinki.

“Asid yang digunakan untuk mencuci sinki itu juga jika terpecik dan terkena pada kulit boleh menyebabkan melecur,” ujarnya, dipetik Kosmo.

Lalukan air yang banyak boleh keluarkan asid dari permukaan kulit

Menurut Dr Wan lagi ada juga asid yang boleh membuat berlakunya kecederaan pada tubuh badan. Beliau turut berkongsi rawatan yang perlu dilakukan jika terkena asid.

Antaranya adalah lalukan air yang banyak. Ini kerana air tersebut dapat mengeluarkan asid dari permukaan kulit. Namun air itu juga boleh menyebabkan tindak balas kimia di mana ia mengeluarkan haba.

Jelasnya lagi, haba yang keluar itu juga boleh menyebabkan kebakaran maka air perlu digunakan dalam kuantiti yang banyak.

Bukan hanya itu, kesan badan yang terkena asid boleh jadi lebih teruk disebabkan ia boleh membakar sehingga ke bahagian dalam dan tempoh pulih bergantung kepada kedalaman yang dialami oleh pesakit.

“Bergantung kepada kedalaman, kebiasaannya kes yang diterima kebakaran asid berlaku domestik iaitu di dalam rumah di mana melalui asid yang digunakan untuk mencuci sinki. Asid begitu biasanya sangat tidak kuat, tetapi apabil terpecik sedikit pada kulit boleh menyebabkan melecur.

“Rawatan serta pemulihan bergantung kepada tahap kebakaran maksudnya kedalaman, jenis luka dan bahagian mana yang terkena asid.”

Recent Posts

  • Trending

Dituduh Tak Cakna Isu Di Rafah, Ning Baizura Akhirnya Tampil Beri Penjelasan [Video]

Menurut Ning Baizura, dia juga tahu mengenai apa yang berlaku di Palestin, tidak seperti apa…

1 day ago
  • Trending

Islam Tidak Merestui Perbuatan Atau Penganjuran ‘Speed Dating’ – Mufti Pulau Pinang

Difahamkan, program cari jodoh itu terbuka buat mereka yang berusia 25 hingga 35 tahun dan…

2 days ago
  • News
  • Trending

KPN Sahkan Suspek Kes Serangan Balai Polis Ulu Tiram Anggota JI, 7 Individu Ditahan

Menurut KPN, suspek telah membuat persediaan untuk menyerang Balai Polis Ulu Tiram berkenaan kerana menggunakan…

2 days ago
  • Trending

“Mentaliti Rendah” – Pemandu Parkir Kereta Di Selekoh & Pejalan Kaki Dikecam

Pemandu kereta jenis Lamborgini Hurucan, MPV dan SUV itu meletakkan kenderaan di tempat tidak sepatutnya…

2 days ago
  • Hiburan
  • Trending

Fatiya Latiff Dedah Hidap Skizofrenia, Mohon Maaf Pada Ibu Dalam Ucapan Hari Jadi

Skizofrenia merupakan penyakit mental kronik yang menyebabkan berlaku gangguan pemikiran secara serius.

2 days ago
  • Trending

“Tak Perlu 8 Bulan”- Dr Akmal Saleh Bantu Selesai Masalah Ketiadaan Meja & Kerusi Dalam Tempoh 24 Jam [Video]

Terdahulu, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia itu melakukan lawatan mengejut ke sekolah rendah agama berkenaan…

2 days ago