fbpx
Now Reading
Tular Dakwaan Harimau Putih Di Zoo Melaka Kurus Kerana Lapar, Ini Respon Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya

Tular Dakwaan Harimau Putih Di Zoo Melaka Kurus Kerana Lapar, Ini Respon Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya

Menurut Yang Dipertua MPHTJ, harimau putih yang diberi nama Elsa itu kurus akibat mengalami beberapa masalah kesihatan sejak berada di Zoo Melaka pada tahun 2019.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Semalam (7 Januari), kecoh di TikTok mengenai dakwaan seorang pengguna yang menyatakan seekor Harimau Putih Bengal di Zoo Melaka kurus akibat kelaparan.

Pemilik akaun @n.zalikha1 itu turut mendakwa bahawa haiwan berkenaan kelihatan gelisah dan meminta pihak berwajib memulangkan harimau tersebut ke habitat asalnya.

Video yang dikongsikan itu nyata mendapat perhatian warganet hingga kebanyakannya menyokong cadangan wanita berkenaan.

MPHTJ Jawab Dakwaan, Anggap Ia Satu Tuduhan Tidak Berasas

Mengulas lanjut mengenai dakwaan itu, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) Datin Sapiah Haron, menolak dakwaan yang dinyatakan oleh wanita berkenaan. Beliau turut menyifatkan ia sebagai satu tuduhan yang tidak berasas.

Menurut Sapiah, harimau yang diberi nama Elsa itu kurus akibat mengalami beberapa masalah kesihatan sejak berada di Zoo Melaka pada tahun 2019.

Hasil pemantauan veterinar mendapati, Elsa menghadapi masalah tulang belakang (bone deformities), skor badan rendah (low body score) dan tingkah laku.

“Tuduhan dan kenyataan yang menyatakan Elsa kelaparan adalah tuduhan tidak berasas dan mengecewakan kerana pemberian makanan kepada 300 spesis haiwan di sini direkodkan setiap hari.

“Bagi Elsa pula terpaksa melalui diet apabila hanya lima kilogram (kg) ayam diberikan setiap hari. Kalau berat badannya berlebihan ia tidak boleh berjalan.

“Perkara yang kita bimbangkan, jika terlalu berat ia boleh menjejaskan tulang belakang dan punggung. Kalau kita lihat ia berjalan tidak sempurna.

“Selain itu Elsa menghadapi masalah rahang yang menyukarkannya untuk makan,” katanya yang dipetik dari Utusan Malaysia.

Harimau Putih Telah Hadapi Masalah Kesihatan Sejak Dilahirkan

Jelas Sapiah, Elsa yang dilahirkan di Zoo Sunway Lagoon sememangnya menghadapi masalah kesihatan sejak lahir dan dipantau rapi oleh penjaga serta unit veterinar sejak berada di Zoo Melaka.

Manakala, bagi beberapa ekor harimau lain yang dikenali sebagai Sofia, Damak dan Tommy dikategorikan sebagai obesiti oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).

“Rutin harian terhadap Elsa menjalani pemeriksaan fizikal jika terdapat luka, keadaan kuku, bulu, bendalir asing, pemakanan dan pembersihan kandang.

“Selain pemeriksaan fizikal, pengambilan sampel-sampel dihantar ke makmal untuk disaring dan diuji untuk mengetahui penyakit yang mungkin dihadapi Elsa,” jelasnya lagi.

Baca Artikel Berkaitan: Zoo Negara Banjir Kilat, Netizen Risau Dengan Keadaan Oyen

Baca Artikel Berkaitan: Mengaku Langgar Peraturan Zoo Demi Konten, Pemuda Ditarik Orang Utan Mohon Maaf [Video]

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.