fbpx
Now Reading
Saranan Rosyam Nor Ibarat Merendahkan Martabat Wanita – Nancy Shukri

Saranan Rosyam Nor Ibarat Merendahkan Martabat Wanita – Nancy Shukri

Menurut Nancy Shukri, kaum Hawa berhak mendapat pengiktirafan dan layanan yang baik daripada menjadi ‘alat’ dalam menyelesaikan masalah sosial.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Sejak Isnin (8 Januari) yang lalu, hangat diperkatakan mengenai cadangan pembukaan pusat pelacuran di Malaysia oleh pelakon dan penerbit terkenal, Datuk Rosyam Nor.

Rosyam mencadangkan pembukaan pusat pelacuran bagi warga asing untuk mereka melepaskan nafsu serta dapat mengelakkan daripada rakyat Malaysia menjadi sasaran.

Cadangan pelakon utama filem Castello ini nyata mendapat perhatian dan kritikan ramai.

Malah, isu ini turut mendapat perhatian golongan profesional dan agamawan seperti Mufti Pulau Pinang, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Islam) dan pendakwah terkenal seperti Ridhuan Tee serta PU Syed.

Baca Artikel Berkaitan: Haram Dalam Islam Beri Cadangan Wujudkan Rumah Pelacuran – Wan Salim

Baca Artikel Berkaitan: Isu Buka Rumah Pelacuran, Menteri Agama Sifatkan Ia Cadangan Yang Perlu Ditolak Masyarakat

Nancy Shukri Anggap Cadangan Rosyam Nor Ibarat Merendahkan Martabat Wanita

Saranan Rosyam yang mencadangkan pusat pelacuran diwujudkan di negara ini disifatkan sebagai merendahkan martabat kaum wanita.

Menurut Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Nancy Shukri, kaum Hawa berhak mendapat pengiktirafan dan layanan yang baik daripada menjadi ‘alat’ dalam menyelesaikan masalah sosial.

“Kesedaran dan publisiti yang positif terhadap hak serta sistem sokongan kepada wanita perlu ditanam serta disebarkan kepada umum.

“Cadangan atau gurauan sensitif terhadap wanita tidak boleh dijadikan normalisasi apatah lagi secara terangan bercanggah daripada undang-undang, prinsip, nilai kekeluargaan, budaya dan agama,” kata beliau.

Beri Tumpuan Kepada Usaha-Usaha Memperkasakan Wanita

Tegas beliau lagi, pihaknya akan sentiasa memberi fokus kepada usaha-usaha yang memperkasakan kaum wanita.

Antaranya melalui pelbagai program yang dapat meningkatkan penglibatan dan kapasiti mereka dalam pelbagai sektor serta dapat menyumbang dan menjadi agen pembangunan negara.

“Kerajaan menyediakan ekosistem terbaik dan persekitaran yang kondusif bagi membolehkan golongan terbabit mempunyai peluang yang adil serta memiliki kerjaya lebih baik.

“Kami juga mempunyai sifar toleransi dalam apa jua bentuk keganasan terhadap wanita sama ada secara fizikal, seksual, emosi, mahupun psikologi.

“Saya percaya rakyat Malaysia adalah rakyat yang berilmu dan bertamadun. Kita perlu bertindak untuk menunjukkan contoh yang terpuji kepada generasi akan datang,” ujarnya.

Baca Artikel Berkaitan: Rosyam Nor Teruk Dikritik Gara-gara Beri Pandangan Malaysia Perlu Ada Pusat Pelacuran [Video]

Baca Artikel Berkaitan: “Tak Sangka Benda Ini Akan Jadi Viral” – Rosyam Nor Mohon Maaf Isu Cadang Rumah Pelacuran [Video]

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.