Now Reading
Mahu Orang Guna Pisau Serta Garfu Untuk Makan Nasi & Bukan Tangan, Mat Salleh Ini Dikecam Netizen

Mahu Orang Guna Pisau Serta Garfu Untuk Makan Nasi & Bukan Tangan, Mat Salleh Ini Dikecam Netizen

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Dapatkan isu trending, tips, berita semasa dan berita hiburan terhangat dan terpantas menerusi telegram disini !


Mat Salleh Dikecam Kerana Mahu Orang Ramai Makan Nasi Guna Pisau Serta Garfu & Tidak Menggunakan Tangan

Nasi merupakan makanan ruji penduduk di Malaysia dan seluruh rantau Asia sejak ribuan tahun yang lalu. Tidak kira dimana, nasi pasti menjadi masakan utama yang dijual di gerai tepi jalan mahupun di restoran restoran mewah.

Meskipun lebih ramai rakyat Malaysia yang makan menggunakan tangan, kita juga tiada masalah jika melihat orang lain menyuap nasi menggunakan sudu dan garfu serta chopstick betul?

Namun macam mana pula kalau diminta untuk menjamah nasi menggunakan pisau dan garfu? Kedengaran pelik tapi itulah budaya sesetengah orang Barat yang dipercayai sudah dilakukan sejak lama dahulu.

Namun saranan seorang pengguna Twitter, The Royal Butlers, yang difahamkan seorang bekas pelayan yang mengaku dirinya adalah seorang ahli kelab etika di Britain mencuri perhatian netizen.

Kita sentiasa menggunakan pisau dan garfu atau chopstick untuk makan nasi

“Saudari dan Saudara, ingat kita kita sentiasa menggunakan pisau dan garfu atau chopstick untuk memakan nasi. Kita tidak (makan) menggunakan tangan atau jari ” tulisnya yang mengakui pernah menjadi pelayan bagi Putera Charles, William dan Harry.

Mungkin kelihatan bersahaja namun tindakannya menyebut ‘Kita tidak makan menggunakan tangan” dan mengugunakan emoji sedemikian seolah tidak sensitif dengan budaya orang Asia.

Ekoran itu Tweet tersebut kini menjadian tumpuan orang ramai khususnya warga Asia melepaskan geram mereka dan menyifatkan lelaki ini sebagai seorang yang biadap dan tidak beretika kerana seolah memperlekehkan budaya orang lain.

Persoalannya adakah ciapan yang dilakukan secara umum ini hanya dengan niat bergurau atau dia sengaja mahu mepersendakan budaya orang Asia yang sememangnya menggunakan tangan untuk makan nasi.

Untuk kami, dia mungkin tidak memaksudkannya, atau ciapan berkenaan lebih ditujukan kepada orang Eropah sendiri yang memang terkenal dengan budaya makan menggunakan garfu dan pisau.

Setakat artikel ini ditulis, ciapan berkenaan sudahpun mendapat 525 retweets, 3000 komen dan 1000 tanda suka.

© 2021 BuzzKini. All Rights Reserved.