fbpx
Now Reading
Pusat Beli-Belah TRX Exchange Dibuka Secara Rasmi, Pelbagai Kedai Berjenama Sedia Dikunjungi

Pusat Beli-Belah TRX Exchange Dibuka Secara Rasmi, Pelbagai Kedai Berjenama Sedia Dikunjungi

Dengan lebih daripada 400 kedai di sekitar kawasan boleh disewa bersih (NLA) seluas 1.3 juta kaki persegi, The Exchange TRX mengubah definisi landskap membeli belah dengan pengenalan jenama global yang baharu kepada pasaran.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Pusat beli-belah TRX Exchange dibuka secara rasmi kepada orang ramai hari ini (29 November).

Sebagai sebahagian daripada TRX yang seluas 17 ekar, The Exchange TRX membawakan piawaian penempatan dan kemampanan antarabangsa ke Malaysia, di daerah kewangan antarabangsa (IFC) pertama di Malaysia.

Dengan lebih daripada 400 kedai di sekitar kawasan boleh disewa bersih (NLA) seluas 1.3 juta kaki persegi, The Exchange TRX mengubah definisi landskap peruncitan dan membeli-belah dengan pengenalan jenama global yang baharu kepada pasaran.

Ia juga merupakan pusat beli-belah pertama di Malaysia yang mencapai Pensijilan Emas LEED, sebagai tanda komitmennya ke arah kemampanan.

Ada taman awam di bumbung

Sebagai pusat sosial baharu yang terletak di kwasan ‘Golden Triangle’ ibu negara, The Exchange TRX bukan sekadar menawarkan pengalaman membeli belah tradisional sebaliknya turut menyediakan taman awam seluas 10 ekar di atas bumbungnya.

Yang uniknya, taman ini adalah rumah kepada ekosistem luar biasa yang menempatkan lebih 150,000 tanaman dengan 95% darinya terdiri daripada spesies asli atau semula jadi.


Dibuka sepanjang tahun, TRX City Park bebas dikunjungi orang ramai, sebagai menyokong wawasan 2040 Malaysia untuk mencapai pertumbuhan yang inklusif dan mampan.

Antara tarikan di sini adalah seperti denai pejalan kaki, halaman acara juga taman kanak-kanak.

Ia juga akan berfungsi sebagai salah satu lokasi di Kuala Lumpur yang paling cocok dan indah untuk penganjuran festival, konsert, tayangan perdana filem, pameran antarabangsa dan banyak lagi.

Exchange TRX dibangunkan secara bersama oleh kumpulan hartanah global yang berpangkalan di Australia, Lendlease dan TRX City Sdn Bhd, pemaju induk Tun Razak Exchange.

“Cita-cita kami untuk The Exchange TRX adalah benar-benar untuk mewujudkan ruang yang benar-benar luar biasa dan transformatif yang bukan sahaja menetapkan piawaian baharu dalam industri runcit tetapi juga mercu tanda yang mewakili pusat komuniti Kuala Lumpur yang bertenaga dan perkhidmatan dan layanan teladan rakyat Malaysia.

Pengarah Projek The Exchange TRX dan Ketua Runcit Lendlease Malaysia, Mitch Wilson.
Dari kiri ke kanan: Pengarah Projek The Exchange TRX merangkap Ketua Peruncitan Lendlease Malaysia Mitch Wilson, Ketua Pegawai Eksekutif TRX City Datuk Azmar Talib, CEO Lendlease Asia Justin Gabbani dan Pengerusi Lendlease Malaysia Dinesh Nambiar mengetuai perarakan masuk pengunjung ke dalam The Exchange TRX.

Beliau dalam masa sama turut berkata, matlamat Lendleasae adalah untuk mewujudkan destinasi bertaraf dunia, mampan dan berfokuskan komuniti yang bukan sahaja memenuhi tetapi melebihi jangkaan pengguna, memperkaya budaya tempatan, dan memberi impak yang signifikan dan positif kepada sektor peruncitan negara dan landskap ekonomi.

“Kami mahu The Exchange TRX dikenali kerana telah meningkatkan kualiti hidup masyarakat dan menyumbang kepada pertumbuhan dan identiti bandar dan negara,” tambahnya lagi.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif TRX City Dato’ Azmar Talib pula, pembukaan hab peruncitan dan gaya hidup dalam TRX menandakan detik penting bagi IFC dalam meningkatkan kerancakan, menyepadukan perdagangan, gaya hidup dan inovasi dengan lancar.

“Pelancaran The Exchange TRX menandakan satu peristiwa penting dalam perjalanan kami ke arah mewujudkan Tun Razak Exchange yang benar-benar dinamik dan bertenaga. Ia sejajar dengan visi kami untuk mewujudkan IFC yang bergema pada skala global. Penggabungan pengalaman runcit peringkat atasan, serta kemudahan gaya hidup kontemporari dan alam awam yang ikonik, meningkatkan daya tarikannya, meletakkan TRX antara destinasi utama untuk perniagaan dan percutian di rantau ini.”

Ketua Pegawai Eksekutif TRX City Dato’ Azmar Talib
Ketua Pegawai Eksekutif TRX City Datuk Azmar Talib (dua dari kiri), Ketua Peruncitan Lendlease Malaysia Mitch Wilson, Ketua Pegawai Eksekutif TRX City Datuk Azmar Talib, CEO Lendlease Asia Justin Gabbani dan Pengerusi Lendlease Malaysia Dinesh Nambiar.

Terdapat pelbagai kedai makan tempatan dan antarabangsa

Bukan setakat makanan tempatan, Exchange TRX juga turut meraikan hidangan antarabangsa dengan kedai makan unik di lima kawasan makan iaitu:

  • Food Exchange – Menghimpunkan pemandangan penjaja tradisional yang terbaik, yang menampilkan makanan istimewa dan snek tempatan yang digemari.
  • Concourse Dining – Menampilkan tawaran makanan antarabangsa
  • Park Dining – Terdiri daripada enam pengalaman menjamu selera yang unik dengan hiasan dalaman berinspirasikan taman yang menyediakan latar belakang yang sempurna untuk acara peribadi dan korporat.
  • Premium Dining – Menggabungkan gastronomi dan estetika untuk mempersembahkan suasana santapan yang indah dan mewah,
  • Dining Terrace – Kawasan di ruang terbuka berfungsi sebagai tempat yang ideal untuk bersosial.

Antara vendor makanan yang terdapat di The Exchange TRX adalah:

  • Restoran Shake Shack – Ini merupakan cawangan pertama bagi restoran dari Amerika Syarikat ini di Malaysia. Ia terkenal dengan hotdog, hamburger dan gergasi milkshake.
  • Bacha Coffee – Jenama kopi Maghribi yang ditubuhkan pada tahun 1910
  • Venchi – Konfeksi dan kedai gelato dari Itali
  • Kanbe Ramen – Restoran mi Jepun yang akan memperkenalkan konsep tempat makan taman yang segar
  • Paolo Paolo Gelato – Jenama aiskrim popular buatan rakyat Malaysia
  • Cafe Kitsune – Kafe terkenal di Paris yang pastinya menjadi sasaran penggemar ‘cafe hopping’
  • HEYTEA – Jenama minuman boba dari Shanghai yang terkenal dengan teh keju

Bagi sektor peruncitan dan riadah pula, pembukaan The Exchange TRX turut menyaksikan pembukan cawangan pertama di Malaysia oleh jenama-jenama besar seperti Gentle Monster, Alo Yoga, Molton Brown dan banyak lagi.

Selain itu pebagai lagi kedai barangan berjenama yang sedia dikunjungi seperti:

  • Louis Vuitton
  • Chanel
  • Gucci.
  • Penhaligon’s
  • Santa Maria Novella
  • Matiere Premiere
  • Acqua di Parma
  • HOKA

Apple Store Pertama Juga Bakal Dibuka Di Malaysia

Bagi peminat gajet, Apple Store adalah premis yang paling ditunggu-tunggu kerana ia merupakan cawangan pertama yang dibuka di Malaysia selepas khabar mengenai pembukaan mula tular sejak tahun 2021.

Baca Artikel Berkaitan: Apple Store Pertama Di Malaysia Dijangka Dibuka Di Kuala Lumpur Pada 2022

Apple Store. (Sumber: KL Property)

Kedai idaman pencipta gajet ini bakal menjual pelbagai jenis peranti terbaharu dan canggih dari jenama Apple.

TRX Exhange sedia pengalaman unik untuk pelanggan


Untuk menyediakan pengalaman membeli-belah yang lancar kepada pengguna, beberapa pekedai juga akan menyepadukan platform e-dagang dengan kedai fizikal mereka sekaligus menawarkan pelanggan dengan pilihan seperti ‘click and collect’, penghantaran hari yang sama dan pengalaman digital dalam kedai.

Selaras dengan aspirasi digital untuk perusahaan, The Exchange TRX telah bekerjasama dengan platform cerapan data runcit Podium Property Insights (PPI) yang akan merevolusikan cara pusat membeli-belah menjejak dan memacu prestasi dari segi sasaran jualan, pemasaran, operasi dan kemampanan.

PPI akan membantu The Exchange TRX mengaktifkan nilai presint dengan membuka kunci cerapan yang boleh diambil tindakan tentang interaksi orang, ruang dan tempat.

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.