fbpx
Now Reading
Ini Cara Daftar QR Code MySejahtera Untuk Majlis Kahwin & Tunang

Ini Cara Daftar QR Code MySejahtera Untuk Majlis Kahwin & Tunang

Majlis sosial seperti kenduri dan hari jadi juga dibenarkan

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

https://www.facebook.com/BuzzKini/posts/1225444044516556?__xts__%5B0%5D=68.ARAPhgSXajKtGgoU3AtiZBVkPpi_7jLW6yIl1lYdAzVAG_KQZP05fIw2HxX1AxWsa74l1w9kb-JXa9ZwwTkUzgpaos0g8n2CMZW6W1ttD2rmSzjbN2v4J_nir9Njazz3JS3krWX-D7lgcpiQevMCMpMfybyp1oCqAy7bCfcFViHgftMHmyO5-pqG6shKRjAHk8R_a_1jfryK2q2loOQTC5GuNQRTtrSojNbIHkpwYtrE6ZqcOva-OOZ0Q7nKQgEM5b81pqC4ciI_WtInpbhHauKQxv7qS5-6ClCyCPO4Am70yn9WR9_PXd9PhfJ5Dq50cSl_gD8U95xSlAoBA5qiEZ5SBg&__tn__=-R

Sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP)  kerajaan telah melonggarkan banyak perkara termasuklah kembali membenarkan penganjuran majlis sosial seperti majlis perkahwinan, pertunangan, kenduri dan sebagainya.

Namun antara SOP yang diwajibkan kepada penganjur majlis adalah menghadkan seramai 250 untuk satu-satu masa selain menjaga penjarakan fizikal dengan sekurang-kurang 1 meter mengikut kesesuaian tempat.

Namun sebagai penganjur anda digalakkan untuk merekodkan kehadiran tetamu sebagai langkah keselamatan dalam memudahkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengesan kontak rapat sekiranya terdapat kes jangkitan COVID-19 di tempat berkenaan.

Foto : KoolFM

Jadi bagaimana cara mudah untuk merekodkan kehadiran tetamu selain dari menggunakan teknik manual yang sangat tidak digemari oleh mana-mana orang?

Gunakan MySejahtera!

Ya ! Gunakan MySejahtera. Menurut MyGCC anda dibenarkan untuk mengunakan aplikasi mysejahtera bagi tujuan pendaftaran tetamu ke majlis sosial anda.

Jadi bagaimana caranya ? Ikuti perkongsian kami di bawah :

#1 Layari laman web MySejahtera

Layari lawan web https://mysejahtera.malaysia.gov.my/checkin/

#2 Masukkan nombor anda

Masukkan nombor telefon anda bagi pengesahan kod OTP diikuti, tandakan kotak disebelah ” I’m not a robot” dan tekan butang ‘Register’.

Untuk bahagian ini, dan mempunyai dua pilihan untuk mengesahkan identiti. Pertama adalah melalui nombor telefon dan keduanya adalah melalui E-mail.

#3 Masukkan OTP yang diterima

Masukkan Kod OTP yang telah dihantar ke nombor telefon anda. Diingatkan OTP anda hanya sah dalam tempoh 5 minit sahaja

#4 Isikan segala maklumat majlis

Masukkan maklumat majlis anda seperti nombor telefon, nama majlis dan alamat majlis diadakan. Untuk nama majlis letakkan di ruangan business name/nama bisnes seperti dibawah . Sebagai contoh kami menggunakan ‘ Majlis Perkahwinan Salmah & Ramlee ‘

#5 QR Code Siap Disediakan

Selesai sudah! Anda akan terus menerima QR Code anda . Anda boleh memilih untuk download terus, print atau simpan salinannya ke email anda.

Kod QR ini perlu dipaparkan di ruangan luar atau didalam lokasi sebelum tetamu melangkah masuk.

Jangan lupa untuk semak suhu keluarga dan tetamu anda juga serta pastikan kesemua mereka mematuhi SOP. Tanggungjawab terletak di tangan anda.

Ingin tahu cara daftarkan ahli keluarga yang tidak mempunyai MySejahtera kedalam akuan mysejahtera anda? Lihat perkongsian kami di bawah yang diambil dari Twitter Wan Aizat :

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.