fbpx
Now Reading
“Tiada Istilah Terlambat”- Ustaz Don Kongsi Cara Kejar Malam Lailatul Qadar Bagi Yang Baru Nak Mula [Video]

“Tiada Istilah Terlambat”- Ustaz Don Kongsi Cara Kejar Malam Lailatul Qadar Bagi Yang Baru Nak Mula [Video]

Terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk berusaha mendapatkan malam Lailatul Qadar antaranya adalah melakukan solat sunat Tarawih sebanyak mungkin mengikut kemampuan.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Umum mengetahui bulan Ramadan merupakan bulan yang sangat mulia di mana pintu syurga dibuka dan umat Islam digalakkan untuk melakukan banyak ibadah.

Ini kerana, Allah SWT telah menjanjikan ganjaran yang berlipat ganda buat hambaNya selain terdapat banyak keistimewaan yang diberikan apabila tibanya bulan Ramadan.

Selain menunaikan solat Tarawih, seluruh umat Islam juga tidak melepaskan peluang untuk mengejar malam Lailatul Qadar yang amat istimewa pada 10 malam akhir Ramadan.

Malam Lailatul Qadar merupakan malam yang muncul pada 10 terakhir pada bulan Ramadan dan ia sering dinantikan oleh mereka yang beriman serta bertakwa kepada Allah SWT.

Ustaz Don kongsi cara kejar malam Lailatul Qadar untuk yang baru nak bermula

Oleh itu, baru-baru ini pendakwah terkenal iaitu Ustaz Don Daniyal telah berkongsi beberapa tips kepada seluruh umat Islam cara untuk mengejar malam Lailatul Qadar khususnya bagi yang baru nak bermula mencari malam berkenaan.

“Malam Lailatul Qadar ni macam orang lari pecut, makna dia kena ada persediaan awal. Jadi macam mana ni? Malam ni dan malam 23 Ramadan.

“Walau macam mana pun ulama dia tak akan susun orang yang power (yang hanya banyak beribadah) sahaja boleh dapat. Kita yang baru nak mula ada cara dia,” jelas Ustaz Don dalam satu video di TikTok.

Yang pertama katanya, pastikan bermula malam ini jangan tinggal sembahyang Tarawih. Meskipun perlu melakukan 20 rakaat atau lapan rakaat, anda juga boleh buat sebanyak dua rakaat sekiranya tidak larat. Namun sebaiknya buatlah sebanyak mungkin.

Jangan tinggal baca selawat

Manakala yang kedua pula bermula pada malam ini, baca selawat dan jangan tinggal. Malah anda bebas untuk memilih jenis selawat yang ingin dibacakan.

“Yang ketiga berdoa, doa dia tak ada syarat tetapi ada adab iaitu pertama baca selawat kemudian jangan lupa puji Allah SWT. Yang ketiga minta ampun untuk ibu bapa kita.

“Yang keempat minta ampun untuk semua umat Islam dan yang kelima mintalah yang paling terbaik iaitu syurga Firdaus, bebas dari neraka.

“Masuk syurga dengan Rasulullah SAW dan sebagainya,” jelasnya lagi.

Tiada istilah terlambat semua berpeluang untuk kejar Lailatul Qadar

Dalam masa sama, Ustaz Don turut menasihatkan orang ramai bahawa tiada istilah terlambat sebaliknya semua masih mempunyai peluang untuk mengejar malam Lailatul Qadar.

Beliau juga berdoa agar semua diberikan rezeki untuk bertemu dengan malam Lailatul Qadar.

@ddaniyaldbiyajid

Malam ni kena start pulun dah hampa! Takdak istilah terlambat ka apa aih. Kita masih ada peluang! Ikut je 5 caqa ni, boleh nah hampa? Moga kita direzekikan bertemu lailatulqadar. Aamiin ya rabb Share video ni moga lebih ramai semangat nak kejar lailatulqadar insyaAllah.

♬ A warm piano instrumental ballad(808701) – NOPPO MUSIC

Antara tanda-tanda malam Lailatul Qadar adalah:

  • Malam yang tenang, tidak berangin dan tidak panas.
  • Siang warna cahaya matahari pucat.
  • Pada malam tersebut, Malaikat Jibril akan menyelami mereka yang beribadat pada malam berkenaan dan sebagai tandanya seseorang akan merasa sayu dan menangis teresak secara tiba-tiba.

Selain itu, terdapat juga petua daripada Imam Ghazali serta para ulama yang lain dalam mencari Lailatul Qadar dengan berpandukan kepada tarikh permulaan puasa atau awal Ramadan, seperti kaedah ini:

  • Jika awal Ramadan bermula pada hari Ahad mahupun Rabu, malam Lailatul Qadar jatuh pada hari ke-29.
  • Jika awal Ramadan pada hari Isnin, malam Lailatul Qadar pada malam ke-21.
  • Sekiranya bermula pada hari Selasa atau Jumaat, malam Lailatul Qadar pada malam ke-27.
  • Namun jika awal Ramadan pada hari Khamis ia akan jatuh pada malam ke-25.
  • Jika bermula pada hari Sabtu malam Lailatul Qadar pada hari ke-23.
View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.