fbpx
Now Reading
Doktor Akui Shopping & ‘Cuci Mata’ Boleh Jadi Terapi Buat Manusia, Ini Cadangan Berbelanja Untuk Anda

Doktor Akui Shopping & ‘Cuci Mata’ Boleh Jadi Terapi Buat Manusia, Ini Cadangan Berbelanja Untuk Anda

Menurut kajian pada tahun 2014 oleh Universiti Michigan pula menunjukkan bahawa shopping akan membuatkan seseorang itu merasa lebih ‘terkawal’ sehingga 40 kali ganda berbanding jika sama sekali tidak melakukannya

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

“Shopping is therapy”. Betul ke?

Jawapannya, BETUL. Perkara ini turut disahkan oleh seorang Psikologi Klinikal iaitu Scott Bea di mana beliau menjelaskan terdapat banyak nilai psikologi dan terapi apabila seseorang itu membeli sesuatu buat dirinya sama ada secara sederhana ataupun berlebihan.

“Ketika anda memasukkan sesuatu di dalam troli ataupun ‘cart’ menerusi dalam talian, anda akan mendapatkan dorongan psikologi dan emosi. Malah, window shopping atau hanya ‘cuci mata’ secara atas talian yang dilakukan secara bersahaja juga mampu untuk memberikan kebahagiaan. Tapi kena sentiasa beringat supaya tidak berlebihan,” jelas Dr Bea.

Dengan aktiviti shopping ini juga akan mengembalikan rasa kawalan (sense of control) buat seseorang. Malah, para penyelidik menunjukkan bahawa keputusan seseorang untuk membeli sesuatu juga mampu membantu untuk mengukuhkan rasa kawalan peribadi ke atas persekitaran seseorang.

Dan lebih menarik, ia mampu mengurangkan perasaan sedih. 🙂

Satu kajian pada tahun 2014 dari Journal of Consumer Psychology mendapati bahawa membeli-belah ini bukan sahaja terapi untuk membuatkan seseorang itu gembira, malah mampu melawan kesedihan yang sudah sekian lama berkunjung.

Jadi, kalau korang ataupun ahli keluarga tengah kurang happy ataupun sedang melalui detik sukar dalam kehidupan – apa kata korang ajak dia beli sesuatu. Apa sajalah, tak semestinya barangan mahal.

Yang murah dan berfungsi pun sudah memadai, asalkan ‘shopping’. Di sini, kami ada satu suggestion untuk korang. Memang sesuai untuk shopping dan tak takut dompet ‘berlubang’. Malah, stress pun kurang sebab semua barang pun ada. Sebut je apa nak, memang akan muncul depan mata!

MR DIY Ada Untuk Anda!

Bila sebut sahaja MR DIY, dalam kepala automatik teringat kesemua jenis barangan yang ada dijual di kedai tersebut. Jaranglah barang yang kita nak/perlukan tak ada dijual di kedai MY DIY.

Bermula dari barangan kecil sampai paling besar. Malah, untuk budak kecil sampai dewasa – semuanya ada.

Tak pernah mengecewakan.

Kecil & Besar, MR DIY Ada!

Baru-baru ini, kedai favourite orang ramai, MR DIY telah melancarkan sebuah kempen besar-besaran yang dipanggil “Kecil & Besar, MR DIY Ada”.

Apa maksudnya tu?

Ha, kempen yang bakal berlangsung sehingga hujung tahun ini adalah makluman buat orang ramai bahawa MR DIY ini adalah kedai yang memiliki serta menawarkan pelbagai jenis produk yang korang perlukan pada bila-bila masa.

Nak buat birthday party anak? Beli je barangan keperluan dekat MR DIY. Nak baiki sinki dapur yang tiba-tiba bocor sehingga menghasilkan ‘kolam ikan’ di rumah korang? Beli je barangan keperluan dekat MR DIY. Mood rajin nak basuh kereta sendiri dan buat detail cleaning? Beli je barangan serta alatan basuh kereta di MR DIY. Automatik buka car wash nanti.

Nak cari bateri untuk mainan anak, apa-apa saiz bateri pun boleh cari di MR DIY.

Dari barangan keperluan bayi sehingga ke warga emas. Jangan risau, so far semuanya ada.

MR DIY Cuba Beri Senario Untuk Situasi Tidak Dijangka & Bagaimana MR. DIY Dapat Bantu Korang Bergelar ‘Hero’

Di MR DIY, bukan saja boleh buat terapi, anda juga boleh jadi ‘hero’ dan menyebarkan kebahagiaan buat insan tersayang. Ha, jom tonton video-video yang dikeluarkan oleh MR DIY untuk memberikan idea buat korang yang ingin jadi ‘hero’ untuk seseorang yang disayangi.

#1 Kalau nak jadi hero untuk kekasih, boleh tonton sini:

#2 Kalau nak jadi hero untuk isteri tercinta, boleh tonton sini:

#3 Kalau nak jadi hero untuk si kecil, boleh tonton sini:

Jadi, memang terbukti bahawa MR DIY menawarkan pelbagai jenis barangan yang boleh dibeli dan didapati dalam pelbagai saiz dengan mudah dan paling penting, berfungsi untuk kesemua peringkat umur. Nak yang paling kecil hingga paling besar, semuanya ada. Korang hanya perlu ‘menyelam’ di dalam kedai MR DIY untuk mendapatkannya.

MR.DIY Juga Ingin Bantu Korang Jadi Hero In Real Life, Hero Yang ‘FUN’!

Demi menarik perhatian korang dan juga memberi peluang untuk korang jadi hero yang FUN, MR DIY telah melancarkan giant inflatable berbentuk seterika di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur iaitu Tasik Titiwangsa. Ini adalah sebahagian daripada inisiatif baharu MR DIY untuk kempen yang sedang berjalan ini “Besar & Kecil, MR DIY Ada”.

Giant inflatable ini juga telah diiktiraf oleh Malaysia Book Of Records (MBOR) sebagai “Largest Inflatable Iron in Malaysia”. Lokasi ini memang menarik untuk korang ambil gambar dengan kreatif dan jadi ‘Hero’ sebab strategik sangat tau! Bolehlah upload dalam Instagram dan TikTok. Konten sikit!

Kalau nak idea macam mana nak tolong ambil gambar kreatif dan jadi hero, bolehlah tengok sendiri gambar-gambar menarik yang kami kongsikan di bawah ini.

Memang cuit hati sungguh!

Menurut MR DIY, giant inflatable ini merupakan cara yang paling ‘fun’ dan menarik untuk menyampaikan etos MR DIY. Malah, ia juga cara yang sempurna untuk memberikan rakyat Malaysia sesuatu yang menghiburkan dan boleh dinikmati bersama.

Nota: Iron/seterika paling besar ini akan berada di Tasik Titiwangsa sehingga 31 Oktober ini. Seterika ini akan dipindahkan ke lokasi lain lepas ini. Stay tuned di sosial laman MR DIY untuk sebarang pengumuman!

Korang juga boleh jumpa beberapa ‘giant items’ lain di lokasi-lokasi berikut:

  • Giant Disney Tumbler: 2 hingga 31 Oktober @ IOI City Mall 
  • Giant Dino Plushie: 6 hingga 31 Oktober @ Mid Valley Megamall
  • Giant Football: 2 hingga 31 Oktober @ IOI City Mall
  • Giant Paint Roller: 13  hingga 31 October @ Titiwangsa
  • Giant Water Tap: 7 hingga 31 Oct @ Taming Sari
  • Giant Battery Charger: 5 hingga 31 Oktober @ IOI City Mall

Tak ada idea nak ‘pose’ macam mana dengan instalasi gergasi yang lain? Don’t worry, kami sediakan beberapa contoh-contoh yang menarik dan boleh dijadikan inspirasi:

Berani Ke Cabar MR DIY?

Sekarang peluang anda untuk mencabar MR DIY korang!! Mulai hari ini sehingga 16 November, MR DIY telah memulakan cabaran Kecil Besar yang mana korang boleh mencabar MR DIY untuk mencari mana-mana barangan dengan saiz apa-apa untuk korang! Semak langkah mudah ini untuk MENCABAR MR DIY dan biarkan MR DIY menyelesaikan masalah harian untuk anda!

Oh! Ada lagi tau aktiviti-aktiviti menarik sehingga bulan Disember tahun ini. So, korang hanya kena stay tuned di laman sosial MR.DIY untuk sebarang pengumuman di Facebook, Twitter, TikTok & Instagram!

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.