fbpx
Now Reading
“Hati-Hati Apps Android Berbahaya” – Agensi Keselamatan Siber Negara

“Hati-Hati Apps Android Berbahaya” – Agensi Keselamatan Siber Negara

Agensi Keselamataan Siber Negara (NACSA) baru-baru ini memberi amaran kepada orang ramai terutamanya pengguna Android untuk tidak memuat turun satu aplikasi palsu yang diberi nama ‘Perdana Menteri Malaysia’

Menerusi laman Pusat Kawalan dan Penyelarasan Siber Negara (NC4), NACSA menjelaskan aplikasi berbahaya tersebut yang kononnya di hasilkan oleh unit Perdana Menteri Malaysia mampu mencuri segala data dan info milik mangsa.

Aplikasi ini bagaimanapun tidak terdapat di mana-mana store rasmi android tetapi boleh di dowload melalui satu pautan luar.

“Hasil dari analisis kami, aplikasi berbahaya ini digunakan untuk memperdayakan mangsa agar menyalurkan maklumat bank mereka yang kemudian akan dimuat naik ke satu website lain.

“Dari pemerhatian, aplikasi Android ini juga berkemampuan untuk membaca sms yang mungkin digunakan untuk mencuri info seperti password perbankan internet dan kod TAC” tulis NACSA .

Screenshot dari aplikasi tersebut Foto : Nacsa

Mereka juga menyarankan orang ramai untuk menggunakan store rasmi seperti Google Play Store, Apple App Store, Huawei App Gallery or Samsung Galaxy Store sekiranya ingin memuat turun sebarang aplikasi.

See Also

Screenshot dari aplikasi tersebut Foto : Nacsa

Di bawah kami kongsikan guideline NACSA dalam mengelakkan orang awam dari menjadi mangsa serangan siber

  1. Jangan menekan sebarang pautan dari sms yang tidak diketahui(spam)
  2. Sekiranya tertekan, JANGAN memuat turun aplikasi tersebut
  3. Pastikan memuat naik dari store rasmi seperti Google Playstore atau store rasmi pengilang
  4. Sebarang SMS rasmi dari MKN berkaitan COVID-10 akan ditulis sebagai “MKN” oleh pihak telco dan tanpa nombor untuk di reply; dan
  5. Segala info dan peringatan rasmi berkaitan COVID-19 hanya akan di edarkan melalui sosial media rasmi MKN seperti di bawah :
    1. Telegram : https://t.me/MKNRasmi
    2. Facebook : https://fb.me/MajlisKeselamatanNegara
    3. Twitter : https://twitter.com/mknjpm
    4. Website : https://www.mkn.gov.my

Jadi ingatkan pada keluarga tersayang akan bahayanya aplikasi ini. Pada pendapat kami, tidak mustahil aplikasi ini dicipta selepas pengumuman pakej rangsangan ekomoni PRIHATIN yang diumumkan kerajaan tempoh hari untuk memperdayakan mangsa.

© 2020 BuzzKini. All Rights Reserved.