fbpx
Now Reading
Peniaga ‘Garu Kepala’ Tengok Pesanan, Pelanggan Order Nasi Goreng Pattaya Tapi Tak Nak Telur

Peniaga ‘Garu Kepala’ Tengok Pesanan, Pelanggan Order Nasi Goreng Pattaya Tapi Tak Nak Telur

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Kebiasaannya di restoran, rata-rata pelanggan mempunyai permintaan diberikan kepada tukang masak untuk menyediakan hidangan yang dipesan mengikut selera dan keinginan.

Sama juga sekiranya membuat pesanan melalui aplikasi penghantaran makanan, mereka akan meninggalkan nota ringkas sebagai rujukan peniaga.

Terima order yang mengelirukan

Seperti yang tular baru-baru ini, seorang peniaga telah menerima sebuah order daripada pelanggan secara atas talian. Namun permintaan pelanggan berkenaan dilihat mengelirukan.

@the_kabinz_jerantut

Can someone tell me how to make nasi goreng pattaya (omelette rice) without the egg? ##fyp ##foryou ##customersbelike ##justforfun

♬ Oh No – Kreepa

Peniaga ini telah berkongsi situasi tersebut menerusi sebuah video di TikTok @the_kabinz_jerantut dimana pelanggan itu telah memesan nasi goreng Pattaya tanpa telur.

Menerusi laporan mStar, pesanan itu dibuat beserta dengan dua menu yang lain iaitu nasi goreng kambing dan nasi goreng ayam kunyit.

Tukang masak, Hafiz Zulkifli mengakui terkejut selepas melihat order itu pada peranti tempahan untuk tujuan penghantaran.

Foto: FB The KabinZ

“Menu nasi goreng Pattaya memang dikenali dengan masakan nasi goreng yang dibalut dengan telur dadar dan kalau di restoran kami akan diletakkan sos cili di bahagian atasnya.

“Kebiasaannya pelanggan yang membeli nasi goreng Pattaya ini akan request untuk tak nak sayur atau sos cili sebab ada yang tak suka makan sayur atau pedas. Tapi bila pelanggan tak nak telur tu memang keliru.”

Terpaksa tunggu rider sebelum menyediakan pesanan

Ujarnya, dia terpaksa menunggu ketibaan rider sebelum menyediakan pesanan itu untuk mendapatkan kepastian. Ini kerana dia tak dapat berhubung dengan pelanggan jika order dibuat menggunakan perkhidmatan penghantaran makanan.

Menurut pemuda berusia 30 tahun ini, situasi seperti ini pertama kali berlaku kepada dirinya sejak restoran berkonsepkan Thai ini mula beroperasi pada 2016.

Foto: The KabinZ

Rupaya tersilap tinggalkan pesanan. Nak telur tapi taknak sayur

Mengulas lebih lanjut, rupa-rupanya pelanggan itu tersilap meninggalkan pesanan.

“Pelanggan itu sebenarnya tak nak sayur, tapi dia tersilap tulis tak nak telur. Itu yang pelik, kalau tak nak telur boleh saja dia order nasi goreng lain yang bukan Pattaya.

“Bila dah confirm, barulah saya masakkan untuk pelanggan. Selama 10 minit rider kena tunggu untuk saya siapkan order tersebut. 

Baginya, kelewatan tersebut sekurang-kurangnya dapat memastikan rider menghantar pesanan yang betul kepada pelanggan. Sekiranya ada kekeliruan atau kesilapan, adalah lebih baik dapatkan pengesahan untuk memastikan servis kekal terbaik.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.