fbpx
Now Reading
Wartawan CNN Mohon Maaf, Akan Lebih Berhati-Hati Selepas Dakwaan Hamas Penggal Kepala Bayi Gagal Disahkan

Wartawan CNN Mohon Maaf, Akan Lebih Berhati-Hati Selepas Dakwaan Hamas Penggal Kepala Bayi Gagal Disahkan

Menurut Sara Sidner, maklumat yang dikatakannya itu diambil dari Perdana Menteri Israel yang turut disahkan kesahihannya oleh Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden, namun ia telah ditarik semula.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Wartawan CNN, Sara Sidner tampil memohon maaf secara terbuka selepas dia mempertahankan dakwaan Israel yang kononnya pejuang Hamas telah memenggal kepala bayi ketika siaran langsung baru-baru ini.

Menerusi satu ciapan di akaun X (Twitter) miliknya, Sidner turut mengakui bahawa laporan tersebut tidak dapat disahkan kesahihannya oleh kerajaan Israel.

“Semalam (11 Oktober), pejabat Perdana Menteri Israel mendakwa telah mengesahkan bahawa Hamas memenggal kepala bayi dan kanak-kanak ketika kami bersiaran langsung. Kerajaan Isreal kini berkata hari ini (12 Oktober) ia tidak dapat mengesahkan bahawa bayi telah dipenggal kepala.

“Saya perlu lebih berhati-hati dengan kata-kata saya dan saya minta maaf,” katanya.

Menurutnya, maklumat yang dikatakannya itu diambil dari Perdana Menteri Israel yang turut disahkan kesahihannya oleh Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden, namun ia kemudiannya telah ditarik semula.

Difahamkan, isu ini mula timbul selepas seorang wartawan di Israel membuat dakwaan tersebut ketika sedang bersiaran langsung.

Sara Sidner tetap menerima pelbagai kritikan daripada netizen

Meskipun telah membuat permohonan maaf, Sidner tetap menerima pelbagai kritikan daripada orang ramai susulan laporannya itu.

Malah rata-rata netizen juga turut berpendapat bahawa kebanyakan agensi berita di Eropah hanya menyebarkan propaganda dan bukannya kenyataan yang benar.

Konflik Palestin dan Israel mula tercetus semula selepas Hamas lancarkan serangan

Terdahulu, konflik Palestin dan Israel bermula apabila pejuang Hamas memulakan operasi Al-Aqsa dengan melakukan serangan mengejut termasuk tembakan roket dan infiltrasi ke dalam Israel melalui darat, laut dan udara.

Hamas mengatakan operasi ini adalah balasan atas serangan yang berlaku kepada Masjid Al-Aqsa di Timur Baitulmaqdis oleh rejim Zionis.

Berdekad rakyat Palestin hidup dalam kesengsaraan, bayi dibunuh dengan kejam

Sebagai info, berdekad lamanya rakyat Palestin telah hidup dalam kesengsaraan selepas tanah milik mereka dicuri oleh penjajah Israel dan mereka dilayan dengan penuh kekejaman.

Lebih menyayat hati, ribuan bayi dan kanak-kanak Palestin terkorban dalam serangan rejim Zionis namun tidak mendapat perhatian atau diulas oleh media barat.

BACA ARTIKEL BERKAITAN: “Tiada Elektrik & Air” – Rakyat Malaysia Kongsi Keadaan Di Palestin [Video]

BACA ARTIKEL BERKAITAN:

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.