fbpx
Now Reading
Tanah Perkuburan Di Indonesia Macam Taman Perumahan Mewah, Siap Ada Pagar & Lantai Marmar [Video]

Tanah Perkuburan Di Indonesia Macam Taman Perumahan Mewah, Siap Ada Pagar & Lantai Marmar [Video]

Berdasarkan video terbabit, kelihatan rumah-rumah kubur tersebut tidak dilengkapi dengan sebarang pintu masuk dan tingkap.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Tanah perkuburan merupakan sebuah kawasan yang digunakan untuk menanam jasad manusia yang telah meninggal dunia.

Selain itu, kubur juga dijadikan tempat buat ahli keluarga si mati datang melawat, mengirimkan doa serta melepaskan rindu kepada insan yang telah tiada itu.

Umum mengetahui bentuk sebuah kubur kebiasaanya petak atau bujur dengan ditutupi timbunan tanah dan tiang batu atau batu nisan sebagai penanda bahagian kepala.

Tanah perkuburan unik seakan taman perumahan di Indonesia raih perhatian ramai

Bagaimanapun, berbeza pula dengan sebuah kawasan tanah perkuburan di negara Indonesia ini apabila ia tidak langsung kelihatan seperti sebuah makam.

Menerusi hantaran video yang dimuat naik di akaun TikTok @badar1015, seorang lelaki menunjukkan tempat tersebut tidak ubah seperti sebuah kawasan perumahan mewah yang dipenuhi dengan rumah-rumah pelbagai reka bentuk.

Siapa sangka, kawasan yang dianggap seperti taman perumahan untuk golongan elit itu sebenarnya kubur bagi penganut agama Kristian yang telah meninggal dunia.

Rumah-rumah tidak dilengkapi pintu dan tingkap

Berdasarkan video terbabit, kelihatan rumah-rumah kubur tersebut tidak dilengkapi dengan sebarang pintu masuk dan tingkap.

Uniknya, ada sebahagian ‘rumah’ dilengkapi dengan pagar dikelilingnya dan lantai yang diperbuat daripada batu marmar.

“Kubur seperti rumah, seperti taman perumahan. Rumahnya mewah (cuma) tiada pintu. Ini bukan rumah tapi kubur,” kata lelaki itu.

Difahamkan, kawasan tanah perkuburan itu terletak di Palopo, Selatan Sulawesi, Indonesia.

Netizen beri pelbagai reaksi, ramai yang terkejut selepas tahu rupanya kubur

Memindai ke ruangan komen, rata-rata pengguna media sosial memberi pelbagai reaksi selepas melihat video pendedahan lelaki terbabit mengenai kawasan perkuburan itu.

Kebanyakan netizen turut tidak menyangka bahawa kawasan tersebut adalah tanah perkuburan dan bukannya taman perumahan seperti apa yang dilihat.

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.