fbpx
Now Reading
Wanita Di Thailand Tersangkut Dekat Jambatan Gantung Kerana Terlalu Percayakan GPS

Wanita Di Thailand Tersangkut Dekat Jambatan Gantung Kerana Terlalu Percayakan GPS

Menurut wanita Thailand itu, sebelum insiden dia hanya fokus kepada GPS tanpa melihat keadaan sekeliling dan menyangkakan jambatan tersebut selamat untuk dilalui.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Seorang wanita di Thailand berdepan dengan detik cemas apabila kereta yang dipandunya tersangkut pada sebuah jambatan gantung pada 28 Januari kerana terlalu percayakan GPS.

Difahamkan insiden tersebut berlaku pada jam 5.40 petang dan disedari oleh seorang penduduk dari Wiang Thong, Phrae, Makun Inchan yang terkejut apabila melihat sebuah kereta Honda City sedan tersangkut pada jambatan berkenaan.

Jambatan mempunyai permukaan yang sempit

Menurut laporan, jambatan yang berukuran sepanjang 120 meter dan telah dibina untuk pejalan kaki. Oleh itu, jambatan berkenaan tidak sesuai untuk kenderaan seperti kereta memandangkan ruangnya yang sempit.

Makun kemudiannya telah menghubungi petugas kecemasan selepas mendengar pemandu kenderaan terbabit meminta pertolongan.

Kenderaan berwarna putih itu tersangkut selepas 15 meter melalui jambatan berkenaan dengan tayar kereta sebelah kiri hadapan telah tersangkut di celah kayu jambatan.

Guna dua traktor untuk selamatkan kereta daripada berlaku kerosakan

Pasukan kecemasan kemudiannya telah menggunakan sebanyak dua traktor untuk menarik semula kenderaan tersebut tanpa menyebabkan sebarang kerosakkan

Memetik laporan The Pattaya News, ketika di temu bual pemandu Thailand yang berasal dari daerah Nong Muang Khai ketika itu sedang dalam perjalanan ke Sung Men untuk berjumpa dengan rakannya.

Kata wanita berkenaan sebelum ini dia tidak pernah berada di kawasan tersebut dan hanya bergantung pada sistem GPS untuk ke destinasi yang dikirimkan rakannya.

GPS menunjukkan untuk seberang jambatan

Dia bagaimanapun mendakwa GPS tersebut telah mengarahkan dia untuk menyeberangi jambatan itu dan hanya mengikutinya tanpa terfikir ia akan tersangkut.

“Saya hanya fokus pada GPS tersebut dan tidak melihat keadaan sekeliling. Saya sangka jambatan itu kukuh dan sering digunakan oleh orang lain. Ketika saya tersangkut, saya sangat takut kerana berada di tengah-tengah Sungai Yom.

“Saya juga bimbang jika kereta tersebut jatuh ke dalam sungai, maka saya keluar dari kenderaan untuk mendapatkan bantuan,” ujar wanita itu.

Jelas Encik Makun jambatan tersebut telah dibina pada 40 tahun lalu dan hanya sesuai digunakan untuk pejalan kaki dan motosikal. Dia juga menggesa pihak berkuasa untuk meletakkan papan tanda amaran.

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.