fbpx
Now Reading
Boikot Perlu Ada Ilmu, Elak Penganiayaan Terhadap Pihak Lain – Dr Izhar Ariff

Boikot Perlu Ada Ilmu, Elak Penganiayaan Terhadap Pihak Lain – Dr Izhar Ariff

Terdahulu, kempen boikot produk berkaitan Isra3l dikatakan berkesan susulan terdapat luahan yang dibuat oleh segelintir pekerja syarikat yang terjejas dan didakwa dibuang kerja akibat daripada kempen ini.

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Boikot merupakan antara perkara yang sering ditakuti oleh kebanyakan peniaga. Ini kerana tindakan atau kempen memboikot daripada pengguna sememangnya memberi kesan kepada perniagaan mereka.

Walaupun langkah boikot nampak kecil, hakikatnya ia boleh menjejaskan prestasi perniagaan terutama dari segi pendapatan syarikat.

Sejak akhir-akhir ini, kempen memboikot khususnya terhadap produk keluaran Israel dilihat semakin meluas sebagai tanda sokongan terhadap Palestin.

Bukan itu sahaja, peniaga di Malaysia yang mencetuskan kontroversi juga tidak terkecuali dari diboikot.

Baca Artikel Berkaitan: Boikot Adalah Hak Pengguna, Kata Fuziah

Elakkan Kezaliman & Penganiayaan Terhadap Pihak Lain

Boikot bukanlah satu kesalahan namun kempen memboikot sesuatu produk perlu didahulukan dengan ilmu agar tidak berlaku penganiayaan terhadap pihak lain.

Menurut Pensyarah Fiqh Fatwa Kontemporari Pusat Kajian Syariah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Madya Datuk Dr Mohd Izhar Ariff, tindakan memboikot dengan emosi dikhuatiri akan menyebabkan terjadinya kezaliman kepada pihak yang tidak sepatutnya.

“Hukum boikot ini secara asasnya untuk melemahkan ekonomi musuh Islam dan kita juga perlu bersandarkan kepada fatwa daripada mufti serta ilmuwan Islam.

“Hukum boikot untuk semua produk haram adalah jelas iaitu kita perlu memboikotnya, tetapi produk yang tidak jelas, kita perlu berhati-hati.

“Contohnya jika sesebuah perniagaan itu milik orang Islam yang menggunakan cap dagang jenama luar, pada masa sama, jenama berkenaan tidak jelas tentang pendiriannya, ini kita perlu berhati-hati,” katanya yang dipetik daripada Harian Metro.

Pentingnya Ilmu Dalam Boikot

Tambah beliau, ilmu dalam memboikot adalah sangat penting agar tiada peniaga atau pekerja Islam yang terkesan dengan tindakan tersebut.

“Kita tidak boleh melaksanakan boikot dengan kejahilan serta taasub, itu akan menjerumuskan kita dalam menzalimi orang lain.

“Agenda boikot bagi produk yang tidak jelas adalah bergantung kepada hak individu dan tiada hukum yang mengikat mereka sama ada untuk tidak membeli ataupun untuk membeli sesuatu produk itu.

“Pada masa sama, syarikat ini membayar zakat dan menyumbang ekonomi tempatan, jika kita boikot, mungkin akan menzalimi orang lain,” katanya lagi.

Terdahulu, kempen memboikot khususnya terhadap produk keluaran Israel giat dijalankan di negara ini.

Tindakan ini dikatakan berkesan susulan terdapat luahan yang dibuat oleh segelintir pekerja syarikat yang terjejas dan didakwa dibuang kerja akibat daripada kempen ini.

Malah, Kementerian Sumber Manusia (KSM) pernah mengeluarkan kenyataan mana-mana pekerja yang terjejas akibat kempen tersebut boleh mengemukakan aduan kepada KSM.

Walau bagaimanapun, menurut Menteri Sumber Manusia V Sivakumar, tiada lagi individu yang tampil membuat laporan.

Baca Artikel Berkaitan: “Jangan Boikot Membabi Buta” – Ustaz Don [Video]

Baca Artikel Berkaitan: Pekerja Tempatan Terjejas Akibat Kempen Boikot Boleh Buat Aduan – Sivakumar

Baca Artikel Berkaitan: “Dia Ghuluw, Over” – Ustaz Don Sifatkan Ada Segelintir Pihak Memboikot Secara Ekstrim [Video]

View Comments (0)

Leave a Reply

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.